آیا سرخ‌ کن بخریم یا خیر؟

آیا سرخ‌ کن بخریم یا خیر؟
خطرناک بودن غذاهای چرب با توجه به روغن‌های نامرغوب چیز عجیبی نیست اما این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بخش زیادی از رژیم غذایی ما را خوراکی‌های سرخ‌کردنی تشکیل می دهند. پیشنهاد تمام متخصصان تغذیه نه تنها برای تناسب اندام بلکه برای حفظ سلامتی کاهش مصرف غذاهای چرب است. یکی از لوازم برقی در دکوراسیون آشپزخانه که برای سرعت بخشیدن به آشپزی و راحتی بیشتر افراد طراحی شده است، وسیله ای به نام سرخ‌ کن است. کارایی سرخ‌کن‌ها به سبک تغذیه ای شما بستگی دارد. اگر اهل خوردن غذاهای پرچرب هستید پس بهتر است حتما یکی از آن‌ها را تهیه کنید اما اگر بیشتر از مواد غذایی بخارپز استفاده می کنید این وسیله به درد شما نمی خورد.

نگاهی دقیق‌تر به سرخ‌ کن بیاندازیم

حتما با شنیدن اسم سرخ‌کن‌ها به یاد غذاهای پر چرب و محفظه‌های پر روغن میوفتید که خیلی هم جذاب به نظر نمی رسند. این ویژگی‌ها در مورد سرخ‌کن‌های قدیمی‌تر صدق می کرد که باید محفظه دستگاه را پر از روغن می کردید و مواد را در آن قرار میدادید تا سرخ شود و نکته حائز اهمیت، باقی ماندن حجم زیادی از روغن بود که یا باید دور ریخته می شد و یا دوباره مورد استفاده قرار می گرفت که این کار حتی اگر از روغن‌های مرغوب هم استفاده می شد، باز هم کار بسیار خطرناکی بود. بنابراین می توان گفت سرخ‌ کن بیشتر برای خانواده‌هایی کاربرد دارد که حجم غذاهای سرخ کردنی بیشتری دارند یا برای دفعاتی که قرار است مواد غذایی زیادی را سرخ کرده و در فریزر قرار دهیم،‌ مناسب هستند نه برای آشپزی روزانه؛ چون اصلا به صرفه نیست که مثلا برای سرخ کردن دو تکه مرغ از سرخ‌ کن استفاده کرد.تکنولوژی نوین در سرخ‌کن‌ها

سرخ

از آنجایی که مواد غذایی که با سرخ‌کن‌ها سرخ می شوند‌ ترد ترند و کاملا یکدست سرخ می شوند و همین طور در هنگام کار با سرخ‌کن‌ها روغن به همه جا نمی پاشد و کثیف کاری کمتر می شود، محبوبیت سرخ‌کن‌ها افزایش یافته و همین موضوع دلیلی شده تا تولید کنندگان با طراحی خلاقانه و مطابق روز، سرخ‌کن‌هایی بدون نیاز به روغن را راهی بازار کنند.
  • این مدل دستگاه، تنها به یک قاشق غذاخوری روغن نیاز دارند و سیستمی در آن‌ها وجود دارد که قطرات داغ روغن را اطراف غذا می چرخاند و طعمی مطبوع و ‌ترد به غذا می دهد.
  • این سرخ‌کن‌ها در کاهش مصرف روغن بسیار مناسب هستند و قطعا غذایی که با آن‌ها پخته می شود نسبت به سرخ‌کن‌های معمولی سالم‌تر است هرچند که باز هم از نظر تغذیه سالم، بهتر است غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانیم.
  • در طراحی‌های نمونه‌هایی از سرخ‌کن‌ها از جمله سرخ‌ کن سنکور؛ قابلیت بخار پز و گریل کردن غذا نیز در دستگاه وجود دارد که محبوبیت سرخ‌ کن این برند را افزایش داده است.

نکاتی که برای خرید سرخ‌ کن لازم است به آن توجه کنید

با وجود این که می توان گفت سرخ‌کن‌ها جزء وسایل ضروری آشپزخانه محسوب نمی شوند و یک ماهیتابه ساده نیز می تواند همان کار را انجام دهد اما با این حال اگر باز هم قصد خرید سرخ‌ کن را دارید باید نکاتی را مدنظر خود قرار دهید.

سرخ‌

بیشتر بخوانید: تنوع میان وعده با تخم مرغ پز رولی!

  1. اولین مورد؛ توجه به کارکرد سرخ‌ کن است. حالا که قرار است این وسیله را تهیه کنید بهتر است از مدل‌های بدون روغن و چند کاره مانند سرخ‌کن رژیمی سنکور استفاده کنید.
  2. در هنگام تهیه سرخ‌کن به درجه بندی آن دقت کنید تا با چند درجه مختلف قابلیت کار داشته باشد چون برای مواد غذایی مختلف حرارت‌های متفاوتی نیاز است.
  3. همین طور بهتر است به سراغ سرخ‌کن‌های هوشمند‌تر بروید که بعد از سرخ شدن غذا، خاموش شده و از سوختگی آن جلوگیری می کنند
  4. در هنگام خرید سرخ‌کن به مصرف ماهانه و همین طور تعداد افراد خانواده دقت کنید و حجم مناسبی از آن را تهیه کنید.
  5. یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در انتخاب سرخ‌کن، توجه به فیلتر آن است که در جلوگیری از پخش بخار و همین طور جلوگیری از ایجاد بوی بد بسیار موثر است.
  6. انتخاب سرخ‌کن‌ها با چراغ هشدار و تایمردار نیز انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود.
  7. در کلام آخر باید در نظر داشته باشید که حذف مواد سرغ کردنی بهترین راه برای سلامتی خانواده است و اولین قدم، حذف سرخ‌کن‌ها از لوازم برقی آشپزخانه است.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید