فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟

فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟
فرش یک عنصر بسیار مهم و کاربردی در خانه به شمار می رود. برای اینکه انتخابی درست در زمینه فرش داشته باشیم، باید به فاکتورهای بسیار مهمی توجه کنیم. یکی از این فاکتورها، بودجه ما خواهد بود. همه ما با توجه به بودجه ای که در اختیار داریم به سراغ خرید فرش می رویم. هرچقدر مقدار این بودجه بیشتر باشد، انتخاب‌های گسترده‌تری داریم و هرچه بودجه محدودتری را برای این کار در نظر گرفته باشیم، گزینه‌های کمتری هم خواهیم داشت.خیلی از افراد نسبت به خرید فرش ماشینی و یا دستبافت در تردید هستند. اگر شما هم جز این گروه از افراد هستید، باید بدانید که هر یک از این انواع فرش، مزایا و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند که در ادامه مقاله حتما به آنها خواهیم پرداخت. اما نکته ای که باید از همان ابتدای کار به ان توجه داشته باشید، قیمت است. همان طور که می دانید فرش‌های ماشینی جز کالاهای لوکس به حساب می آیند که در چند سال اخیر رشد قیمت چشمگیری هم داشته اند. اگر هزینه‌های لازم را برای خرید چنین فرش‌هایی در اختیار دارید، بدون معطلی به سراغ فرش‌های دستبافت و اصیل ایرانی بروید. فرش‌هایی که از همان نگاه اول، توجهتان را به خود جلب می کند. اما اگر در هزینه کردن محدودیت دارید، می توانید به سراغ فرش‌های ماشینی بروید. فرش‌های ماشینی که این روزها کیفیت فوق العاده ای پیدا کرده اند، علاوه بر داشتن ظاهری زیبا از قیمت مناسب‌تری هم برخوردار هستند و یک انتخاب مناسب برای اقشار متوسط جامعه به حساب می آیند.فرش‌های دستبافت چه ویژگی‌هایی دارند؟یکی از علل محبوبیت فرش‌های دستبافت ایرانی، طرح‌های متنوع و اصیل آن است. فرش‌های این چنینی، به دکوراسیون خانه حس آرامش و اصالت انتقال می دهند. از طرح و نگاره‌های این فرش‌ها که بگذریم، به الیاف مورد استفاده در تهیه آنها می رسیم. به طور کلی برای تهیه فرش‌های دستبافت از الیاف‌های طبیعی استفاده می شود. اگر دچار حساسیت‌های تنفسی و یا فصلی هستید، از فرش‌های دستبافت برای پوشش خانه خود استفاده کنید.

فرش‌های

نکته جالبی که فرش‌های دستبافت را نسبت به فرش‌های ماشینی متمایز کرده است، افزایش ارزش آن با گذشت زمان است. این فرش‌ها به مرور زمان و پس از شست و شو یا پاخوردن، زیباتر و البته ارزشمندتر می شوند.بسیاری از افراد به فرش‌های دستبافت علاقه دارند. اما به خاطر قیمت نسبتا بالای آن، از خریدش پشیمان می شوند. در صورتی که پشیمان شدن از خرید به خاطر قیمت بالا اصلا منطقی نیست! زیرا قیمت فرش‌های دستبافت روز به روز در حال افزایش است و خرید چنین فرش‌هایی به نوعی سرمایه گذاری به حساب می آید.

فرش‌های ماشینی چه ویژگی‌هایی دارند؟

فرش‌های ماشینی هم طرفداران پروپا قرص خود را دارد. در سال‌های نه چندان دور، استقبال از این فرش‌ها چندان گسترده نبود  و افراد ترجیح می دادند برای پوشش کف خانه‌های خود به سراغ فرش‌های دستبافت بروند. اما به مرور زمان و گران شدن فرش‌های دستبافت، تمایل مردم هم تغییر کرد و استقبال از فرش‌های ماشینی شدت گرفت. در ابتدای این استقبال فرش‌های 500 شانه به بازار معرفی شد و وقتی این استقبال افزایش پیدا کرد، فرش‌های 700 شانه هم پا به میدان گذاشتند. البته این ابتدای کار بود. حالا فرش‌های ماشینی دنیای بسیار گسترده و متنوعی پیدا کرده است. به طوری که وقتی به ان وارد می شوید و نمونه‌های باکیفیت را می بینید، نمی توانید به راحتی از خریدشان بگذرید!شاید در ابتدای راه تفاوت‌های فاحشی بین فرش‌های ماشینی و دستبافت وجود داشت. اما حالا این فرش‌ها به نمونه‌های دستبافت بسیار شبیه شده است. شما می توانید در میان فرش‌های ماشینی، نمونه‌های کلاسیک و مدرن زیادی را ببینید که در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع تهیه و تولید شده اند. این روزها به قدری کیفیت طراحی و تولید فرش‌های ماشینی بالا رفته است که احتمالا پس از اولین نگاه، عاشقشان می شوید!

فرش‌های

بیشتر بخوانید: فرش‌‌های کلاریس و ویژگی‌های منحصر به فردشان

البته فرش‌های ماشینی یک ویژگی مهم و منفی هم دارند. آن هم این است که بر خلاف فرش‌های دستبافت به مرور زمان بی کیفیت می شوند و قیمت اولیه خود را از دست می دهند. ضمن اینکه فرش‌های ماشینی برای افرادی که حساسیت‌های پوستی و یا تنفسی دارند، انتخاب مناسبی به شمار نمی رود.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید