فرش چهل تکه بخریم یا فرش گبه؟

فرش چهل تکه بخریم یا فرش گبه؟
یکی از مهم‌ترین عناصر هر دکوراسیون که جلب توجه زیادی می‌کند فرش است و در واقع فرش عضوی جدا نشدنی و گرمابخش در دکوراسیون است که نبود آن فضای خانه را سرد و بی‌روح می‌کند. صنعت فرش ایرانی تنوع زیادی دارد که دو نمونه از فرش های ماشینی پرطرفدار یعنی فرش گبه و فرش چهل تکه و ویژگی های آنها را در این مطلب بررسی خواهیم کرد.فرش گبه را می‌توان یکی از خاص‌ترین و اصیل‌ترین فرش‌های ایرانی نامید که در گذشته بدون هیچ نقشه ای از پیش تعیین شده‌ای به دست زنان عشایر بافته می‌شد و آنچه از ذهن بافنده می‌گذشت روی تار و پود قالی نقش می‌بست. خوشبختانه امروزه نمونه‌های ماشینی این فرش در بازار تولید می‌شوند که طرح‌های آن از تنوع بیشتری برخوردار است و مانند سایر فرش‌های ماشینی از روی نقشه بافته می‌شود و ارزان قیمت‌تر هم می‌باشد. گبه پرزهای بلند دارد و اگر در بافت یک فرش گبه پود بیشتری به کار ‌رود تأثیر چشمگیری بر نرمی گآن می‌گذارد.فرش های چهل تکه (فرش کلاژ) به عنوان نسلی نو از فرش برای اولین بار به صورت فرش‌های دستباف تولید شدند. فرش چهل تکه از کناره هم چیده شدن تکه های مختلف فرش در طرح و رنگ بندی های متفاوت و دوخته شدن این تکه‌ها به یکدیگر و در نهایت آستر کردن آن‌ها با استفاده از چرم طبیعی یا سایر الیاف موجود در بازار تولید می شود. تولید کننده فرش چهل تکه ماشینی ذهن خلاقی در ایجاد طرح و نقش های جذاب و جدید داشته و همین موضوع باعث می شود تا طرفداران این سبک فرش، بیش از پیش شوند.با ویژگی فرش های گبه آشنا شوید

فرش

بیشتر بخوانید: خرید فرش کناره برای چه فضاهایی کاربرد دارد؟

چیزی که شاید محبوبیت خرید فرش گبه را افزایش داده کیفیت و مقاوم بودن فرش و در کنار آن قیمت بسیار مناسب و پایین آن است که به همین دلیل این فرش را به انتخاب مناسبی برای استفاده در آشپزخانه،‌ اتاق خواب و پادری تبدیل کرده است؛ چرا که اگر فرش شما در این محل‌های پر رفت و آمد آسیب دید به راحتی می‌توانید آن را عوض کنید و نگران قیمت بالای آن هم نباشید.گبه سبک و پرزدار است و انتخاب مناسبی برای استفاده در قسمت های مختلف خانه محسوب می شوند. گبه که به قالیچه خرسک نیز معروف است از جنس همان قالی می باشد با این تفاوت که در اندازه های کوچکتر و با پرزهایی بلندتر تهیه می شوند.در فرش گبه ازالیافی چون پلی استر و پروپیلن استفاده می شود که هر دو نخ با وجود ویژگی هایی مثل مقاوم بودن در برابر حرارت، سایش، مواد شیمیایی، انعطاف پذیری و ... در دسته الیاف خوب مصنوعی قرار می گیرند.

ویژگی های فرش چهل تکه

از نکات مهم پیرامون فرش چهل تکه ماشینی نخ مورد استفاده در آن است. برای بافت و تولید اینگونه فرش ها از نخ های مرغوب و با کیفیت استفاده می شوند، بنابراین خیالتان از لحاظ کیفیت جنس آن می تواند راحت باشد. فرش چهل تکه ماشینی بسیار بوده و بیشتر برای استفاده در اتاق خواب ها مناسب هستند، ولی به خاطر جنس خوب و با دوامی که دارند برای استفاده در محیط های پرتردد هم ایده آل به نظر می رسند. در بافت فرش های چهل تکه از نخ تاپس و آکرولیک هیت ست شده استفاده می کنند که به سبب هیت ست کردن الیاف ویژگی های مثبت آنها مثل عدم پرزدهی، ثبات رنگ و ... را تثبیت می کنند. نخ های مورد استفاده شده در بافت اینگونه فرش ها جزو مرغوب ترین نخ های مصنوعی هستند که در صنعت فرش بافی مورد استفاده قرار می گیرند؛ بنابراین در مورد کیفیت فرش های چهل تکه حرفی باقی نمی ماند چرا که به سبب نخ مورد استفاده در بافت آنها دارای بهترین کیفیت هستند و با توجه به این موضوع رنج قیمتی آنها متوسط در نظر گرفته می شود.شما برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دسته از فرش ها و شرایط خرید آنها می توانید به فروشگاه فرش مرداس مراجعه نمایید.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید