نگاهی جهانی به فرش دستباف بیاندازیم

نگاهی جهانی به فرش دستباف بیاندازیم

در رابطه با این موضوع که ایران در زمینه فرش بافی پیشینه و قدمت زیادی دارد حرفی نیست و به جرات می توان گفت که فرش‌ های ایرانی جزء بهترین فرش‌ها هستند. نکته ای که در این میان حائز اهمیت است حفظ جایگاه این صنعت و جلوگیری از سیر نزولی آن است. می دانیم که ما تنها کشوری نیستیم که در زمینه تولید فرش فعالیت داریم و کشورهای دیگر چه قوی و چه ضعیف در این زمینه وارد شده اند و به همین دلیل در بین کشور‌های تولید کننده فرش، رقابتی به وجود آمده است.

رقابت به عوامل متعددی بستگی دارد و تولید کننده همیشه باید در جست و جوی عوامل پر اهمیت برای مخاطب باشد تا با پر رنگ کردن آن‌ها به جایگاه مطلوب خود برسد اما مهم‌ترین و عمده‌ترین آن‌ها را می توان به دو بخش قیمت فرش و کیفیت آن تقسیم کرد. بنابراین کسی در این رقابت پیروز است که بتواند بهترین کیفیت را با کم‌ترین هزینه تولید کند تا هم بتواند نیاز بازار را تامین کند و هم به جایگاهی برسد که در زمینه فروش حرف اول را بزند. تا سال‌های سال ایران به عنوان رتبه اول تولید کننده فرش در دنیا فعالیت می کرد ولی اکنون کشور‌های دیگری که حتی سابقه ای مانند ما برای تولید فرش نداشتند به خوبی توانستند تا در زمینه فرش بافی خودی نشان دهند و محصولات خوبی در این زمینه عرضه کنند که کم کم تبدیل به رقیب شده اند.

رقبای ایران در زمینه تولید فرش های دستبافت

ایران در زمینه تولید فرش های دستبافت رقبای زیادی دارد که لازم به ذکر است خیلی از آن‌ها تنها به دلیل تولیدات ارزان به این جایگاه رسیده اند. به طور کلی می توان از رقبای ایران کشورهای چین،‌ هند،‌ پاکستان،‌ مراکش،‌‌ ترکیه، افغانستان را نام برد. هرچند بعضی از آن‌ها سهم کوچکی در این بازار داشته باشند اما روند رو به رشد خوبی در این زمینه دارند.

کدام کشورهای جهان طرفدار فرش های دستبافت هستند؟

فرش های دستبافت

بیشتر بخوانید: چرا افراد فرش دستباف را به فرش ماشینی ترجیح می دهند؟

آلمان، ایتالیا،‌ فرانسه،‌ کانادا، هلند و ... از خریداران ثابت فرش های دستبافت ایران هستند و سهم زیادی در این موضوع دارند. هرچند که به نظر می رسد سلیقه بعضی مردم دنیا در این زمینه در حال تغییر باشد و شاید کاری که برخی از رقبا انجام می دهند بافتن فرش دستباف به سلیقه خریداران خارجی است که همین موضوع می تواند نرخ فروش آن‌ها را افزایش دهد. اما با این وجود تولیدات فرش دستباف ایرانی در دنیا جایگاه بالایی دارد و شاید هنوز زود باشد که بتوان آن‌ها را رقیب قدرتمندی برای ایران دانست. فرش‌های ایرانی در جهان شناخته شده اند به طوری که خیلی از کشورهای رقیب همچنان در بافت فرش‌های خود از طرح‌های ایرانی استفاده می کنند و بنابراین برای رسیدن به جایگاه ایران سالیان زیادی باید تلاش کنند. از طرفی ضعف این کشور‌ها در این زمینه، تولید فرش بی کیفیت و نداشتن اصالت و کپی برداری است که باعث شده تا همچنان نام فرش ایرانی بر سر زبان‌ها باشد. صادرات فرش دستباف ایرانی صادرات فرش های دستبافت ایرانی از جمله صادرات غیر نفتی است که می تواند نقش خوبی در اقتصاد کشور ایفا کند تنها باید توجه روی این موضوع افزایش یابد و راهکارهایی برای افزایش آن در نظر گرفته شود. توجه به بافندگان فرش دستباف، در نظر گرفتن تسهیلات برای کارگاه‌های فرش بافی، تبلیغات خوب و موثر در زمینه فرش در بازار‌های خارجی و ... شاید از راه‌هایی باشد که بتواند در رونق بازار فرش دستباف ایرانی موثر باشد. امید است که ایران همیشه در این صنعت در جایگاه بالایی قرار داشته باشد و بتواند حرف اول در دنیا را بزند.

برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید