از فرش گبه چطوری نگهداری کنیم؟

از فرش گبه چطوری نگهداری کنیم؟
چند وقت پیش بود که یه فرش گبه ماشینی برای خونمون خریدم اما چون تفاوتش رو با بقیه فرشامون به وضوح حس کردم (فرشی با پرزای ضخیم و درشت بافت که سنگینه و چون گره‌هاش شل هستن خیلی فرش نرم و لطیفیه)، به ذهنم رسید که حتما روش نگهداریش با بقیه فرش ها باید یه فرقی داشته باشه این شد که تصمیم گرفتم یه تحقیقی در مورد روش نگهداری فرش با طرح گبه داشته باشم. بخش مقالات داخل یه سایت فروشگاه فرش در این مورد توضیحات خوب و کاملی داده بود: فرش

[maxbutton id=1 text=مشاوره رایگان ]

فرش عشایری  یا همان فرش گبه روش تولیدش یه روش خاص و ویژست که اگه از گبه مخصوصا نوع دستبافش به درستی نگهداری بشه هم به قیمت فرش گبه افزوده میشه و هم طول عمرش بیشتر میشه. حشره اولین دشمن گبه‌هاست. بید، موریانه، موش و سوسک برای گبه بسیار مضر هست و آسیبای جدی به اون وارد میکنه.

جلوگیری از بیدزدگی فرش گبه

پشت و روی فرش رو با حشره‌کش اسپری کنین و موقع شستشو هم باید از محلولای خاص شیمیایی استفاده کنین. اما اگه قراره از گبه نگهداری کنین و استفاده نشه، بین اون حتما تنباکو و نفتالین قرار بدین تا موقعیت برای رشد بید بوجود نیاد.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید گبه و نکاتی که باید بدانید

گبه ماشینی یا گبه دستباف؛ فرقی نمیکنه چی دارین، در هر صورت نباید اونو در معرض نور مستقیم خورشید قرار بدین چون باعث پریدن و کمرنگ شدن رنگا میشه به خصوص اگه رنگا طبیعی نباشه و از رنگ شیمیایی استفاده شده باشه. همینطور از گذاشتن اون توی محیطای تاریک و نمناک دوری کنین چون باعث پوسیدگی و رشد حشره‌ها میشه. اما یه نکته‌ای که موقع خرید فرش گبه باید بهش توجه کنین چون توی افزایش عمر فرشتون موثره اینه که تشخیص بدین رنگ فرش طبیعیه یا مصنوعی و شیمیایی. با یه نگاه به فرش میشه فهمید! چطوری؟
  • اگه رنگای فرش جیغ بود، یعنی از رنگای شیمیایی استفاده شده اما اگه رنگ و زمینه فرش گبه ملایم بود و کمتر به چشم میومد یعنی یه فرش با رنگ الیاف طبیعی دارین.
  • روش بعدی برای تشخیص این موضوع اینه که یه ابر خیس روی فرشتون بکشین اگه رنگی شد که بدونین الیاف فرش با رنگ مصنوعی رنگرزی شده.
نظافت فرش گبهفرش رو در فاصله زمانی کوتاه نظافت و جارو کنین چون اگه مدت زمان طولانی بگذره و گرد و غبار به ریشه فرش برسه و همونجا بمونه و تمیز نشه باعث سفت شدن و شکستگیه فرشتون میشه. برای شستنش هم اگر خواستین خودتون این کار رو انجام بدین از شامپو فرش استفاده کنین تا سالم بمونه.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید