انواع نخ فرش ماشینی و ویژگی‌هایشان

انواع نخ فرش ماشینی و ویژگی‌هایشان
همانطور که می دانید انواع فرش ماشینی ویژگی های مختلفی داشته و با شکل و ظواهر گوناگون در بازارهای فروش فرش ارائه می شوند. هر یک از فرش های ماشینی می توانند از جهت شکل، اندازه، تنوع رنگ، سبک نقش و نگارها و بسیاری از موارد دیگر با یکدیگر تفاوت داشته باشند اما مورد بسیار قابل توجهی که باعث تمایز فرش های ماشینی نسبت به یکدیگر می شود، نخ به کار برده شده در ساختار آنها به هنگام بافت است. چون هر نخی ویژگی هایی داشته و به همین سبب در ارائه نهایی فرش و ظاهر و کارامدی آن تاثیر می گذارد.به همین ترتیب سوالی که در این میان مطرح می شود، این است که انواع نخ فرش چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

آشنایی با انواع نخ فرش

به طور کلی باید بدانید که نخ های مورد استفاده در صنعت فرش به دو دسته تقسیم می شوند:
  • الیاف طبیعی
  • الیاف مصنوعی
الیاف طبیعی: اگر بخواهید که فرشی با کیفیت بالا خریداری کنید، پس باید به دنبال آن دسته از فرش هایی باشید که در بافت آنها از الیاف طبیعی استفاده شده است. مواردی چون پنبه، ابریشم، پشم و... الیاف طبیعی فرش را تشکیل می دهند. البته باید به یاد داشته باشید که از این نوع الیاف بیشتر برای فرش های دستباف استفاده می شود. در واقع بخشی از علت بالا بودن قیمت فرش های دستباف نوع الیافی است که در بافت آنها استفاده می شود. ولی توجه داشته باشید که در برخی از فرش های ماشینی نیز می توانید نمونه های بافته شده از الیاف طبیعی را پیدا کنید.

انواع

بیشتر بخوانید: فرش شگی فصلی تازه در دنیای فرش ماشینی

الیاف مصنوعی: همانطور که مشخص است الیاف مصنوعی ساخته دست بشر بوده و طبیعت هیچ دخالتی در تولید آنها نداشته است. مواردی چون نخ اکریلیک، پلی استر، نایلون و... در دسته بندی الیاف مصنوعی قرار می گیرند. لازم به ذکر است که کیفیت الیاف مصنوعی نسبت به یکدیگر تفاوت داشته و در میان آنها جنس خوب و بد به چشم می خورد. در نتیجه اگر کارایی و دوام فرش زیر پایتان از اهمیت بالایی برخوردار است و به عبارتی بر روی آن حساس هستید، بهتر است که راجع به ویژگی های انواع نخ فرش مصنوعی به اندازه کافی اطلاعات بدست آورید تا انتخاب هوشمندانه تری داشته باشید.ناگفته نماند که برخی از الیاف مصنوعی از جمله نخ اکریلیک در مقایسه با سایر رقیبان خود از کیفیت بهتری برخوردار بوده و می توانید با خیال راحت فرشی که از آن بافته شده است را خریداری نمایید چرا که این نخ در برابر عوامل مختلف نامساعد محیطی مقاومت بالایی داشته و در نتیجه به سرعت از بین نمی رود.اما در مقابل، برخی از انواع نخ فرش مصنوعی چون ویسکوز اصلا کیفیت قابل قبولی نداشته و انتظارات شما را از یک فرش ایده آل برآورده نمی کند چرا که این نوع نخ خود از بازیافت مواد دیگر حاصل شده و در نتیجه نمی توان انتظار چندانی از آن داشت. به همین خاطر جمع آوری اطلاعات نسبت به آنچه که قصد خریدش را دارید، بسیار با اهمیت خواهد بود.در ادامه شما را با انواع نخ فرش ماشینی در سطح گسترده تری آشنا خواهیم کرد.

انواع

  • نخ خاب
نخ خاب در تمامی سطح فرش قرار گرفته و آن را به طور کامل می پوشاند به همین خاطر الیاف مورد استفاده در خاب باید از هر لحاظ مقاومت بالایی داشته باشند تا به فرش کمترین آسیب وارد شود. فرش های دستباف که تکلیفشان در این زمینه روشن است. اما در خصوص فرش های ماشینی باید مرغوب ترین جنس الیاف مورد استفاده قرار گیرد.
  • نخ تار
نخ تار میزان مقاومت طولی فرش بافته شده را تعیین می کند و ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی در کنار یکدیگر بوده و یا اینکه هر یک از الیاف مذکور به تنهایی در آن مورد استفاده قرار می گیرند.
  • نخ پود
پود باعث می شود که نخ خاب مستحکم باقی بماند و از این رو در میزان مقاومت نسبی فرش از جانب عرض آن تاثیر دارد. اصولا جنس نخ پود در میان الیاف پنبه، پلی استر و جوت خلاصه می شود. یعنی یا از جنس الیاف طبیعی است و یا اینکه نوعی الیاف مصنوعی در آن بکار رفته است.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید