با زادگاه فرش ماشینی ایران آشنا شوید

با زادگاه فرش ماشینی ایران آشنا شوید
کاشان یکی از شهر‌های زیبا و تاریخی ایران است که صنعت فرشبافی آن شهرت جهانی دارد. این شهر سابقه طولانی در تولید فرش دستباف دارد و فرش‌های نفیسی از بافندگان هنرمند کاشان در موزه‌های معروف دنیا به نمایش گذاشته شده است. این فرش‌ها ارزش هنری بالایی دارد و دوستداران فرش و کلکسیون دار‌ها از سراسر دنیا برای دیدن فرش های کاشان به این موزه‌ها می روند. اما شهر کاشان تنها با فرش دستباف شناخته نمی شود و در تولید فرش‌های ماشینی جایگاه بالایی دارد. با رشد صنعت و تلکنولوژی، فرشبافی در این شهر پا به عرصه ماشینی شدن گذاشته که توانسته موفقیت چشم گیری نیز در این زمینه به دست آورد به طوری که می توان شهر کاشان را پایتخت فرش ماشینی ایران دانست.تاریخچه فرش ماشینی در کاشانشهر کاشان از نخستین شهر‌های ایران در زمینه تولید فرش ماشینی محسوب می شود و اولین کارخانه تولید فرش حدودا 40 سال پیش در این شهر آغاز به کار کرد که پس از آشنا شدن ذائقه مردم با فرش ماشینی شر کت بزرگی برای تولید فرش ماشینی به صورت انبوه افتتاح شد و اولین محصولات خود را در سال 1353 به بازار عرضه کرد. از آن زمان تا کنون با استقبال بی نظیر مردم از فرش ماشینی هر روز به تعداد کارخانه‌های تولیدی در کاشان اضافه می شود و اکنون بیش از 700 واحد تولیدی و پنج شهرک صنعتی بزرگ در این شهر فعالیت دارند که شهر کاشان را به یکی از قطب‌های اصلی در زمینه تولید فرش ماشینی تبدیل کرده اند.

فرش

[maxbutton id=3 ]

شهر کاشان و آران بیدگل در تولید فرش ماشینی بازده زیادی دارند و همین موضوع باعث شده تا کاشان در زمینه تولید فرش ماشینی از استان دیگر پیشی بگیرد به طوری که به بازار جهانی راه پیدا کرده و سهم بزرگی در صادرات فرش ماشینی دارد.

شهرت فرش های کاشان بی دلیل نیست

شاید فکر کنید که معروف بودن کاشان در زمینه فرش کمی اغراق آمیز باشد اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که فرش‌های تولید شده در کاشان کیفیت بسیار بالایی دارند و محبوبیت زیاد فرش های کاشان به همین دلیل است. صنعت فرشبافی در این شهر با دانش حرفه ای و مطابق استاندارهای جهانی پیش می رود که توانسته کمک شایانی برای تولیدات با کیفیت فرش‌های ماشینی باشد. همانطور که می دانید کیفیت فرش ماشینی به نخ‌های به کار رفته در آن، ماشین‌های بافندگی، شانه و تراکم آن بستگی دارد که شهر کاشان در زمینه به خوبی عمل کرده است و در بافت این فرش‌ها از دستگاه‌های پیشرفته و به روز دنیا استفاده می شود که عموما از کشور بلژیک و آلمان تهیه می شوند و از طرفی چیزی که فرش کاشان را متمایز از دیگر فرش‌ها می کند استفاده از نخ‌های مرغوب و با کیفیت است. این فرش‌ها در تعداد شانه و تراکم‌های متفاوتی در بازار عرضه می شوند که هرچه میزان آن‌ها افزایش یابد فرش کیفیت و دوام بیشتری دارد. از آنجایی که شهرکاشان در زمینه تولید فرش دستباف سابقه ای چند صد ساله دارد توانسته است از نظر نقشه و رنگ فرش، طرح‌های متنوع و زیبایی با در نظر گرفتن سلیقه مردم ارائه دهد که همه این‌ها دست به دست هم داده تا فرش های کاشان از نظر زیبایی و کیفیت حرف اول را بزند.

انواع برند‌ فرش های کاشان

فرش

بیشتر بخوانید: چرایی وجود فرش در دکوراسیون!

قبلا ذکر کردیم که کاشان از شهر‌های پیشرو در تولید فرش ماشینی است که کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی زیادی در این زمینه فعالیت می کنند که می توان به شهرک صنعتی هلال آران و بیدگل، شهرک صنعتی فرش سلیمان، شهرک صنعتی راوند، شهرک صنعتی فرش نوش آباد، شهرک صنعتی امیر کبیر کاشان اشاره کرد. چیزی که نباید فراموش کنید این است که نام کاشان به تنهایی ضامن کیفیت و زیبایی فرش نیست چرا که ممکن است فرش‌هایی با این نام در بازار عرضه شوند که یا اصلا در کاشان تولید نشده باشند و یا کیفیت خوبی نداشته باشند پس دقت کنید در هنگام خرید فرش کاشان بهترین‌ها را انتخاب کنید و از برند مطمئنی خرید کنید. برند‌های زیادی در کاشان وجود دارد که محصولات با کیفیتی ارائه می دهند و شما می توانید با کمی جست و جو شرکت‌های خوبی در زمینه پیدا کنید که از جمله آن‌ها می توان فرش ماشینی خاطره کاشان، فرش عالی مقام کاشان، فرش شاهرخ، فرش پایتخت، فرش سورنا، فرش جردن، فرش پاتریس، فرش فرهی و ... را نام برد.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید