تاریخچه فرش های ماشینی کاشان

تاریخچه فرش های ماشینی کاشان
به طور کلی فرش ایرانی دارای تاریخچه ای عظیم می باشد. به همین جهت است که آن را اصیل می دانند. چه از هزاران سال پیش چه تا به امروز بشر همواره در تلاش بوده که زیراندازی مناسب تحت عنوان فرش برای خود فراهم کند. این زیراندازهای سابق را به واسطه سیر صعودی که پیدا کرده اند، امروزه با نام فرش می شناسیم و انواع آنها را در نقاط مختلف خانه هایمان استفاده می کنیم.

مطرح شدن فرش های ماشینی کاشان در کنار فرش های دستباف

در گذشته های دور فرش های دستباف حرف اول و آخر را می زدند. چون در آن زمان فرش های ماشینی مطرح نبودند اما با گذشت زمان و پیشرفت در خلاقیت و فرش بافی کم کم فرش های ماشینی کاشان روی کار آمدند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید فرش های ماشینی در ابتدا با استقبال خوبی مواجه نشدند. چون مردم عادت داشتند که در خانه هایشان از فرش های دستباف استفاده کنند.اما با گذشت زمان فرش های ماشینی به واسطه طرح و رنگ های زیبایی که داشتند، جای خود را در میان خانه های مردم پیدا کردند. به گونه ای که در حال حاضر از فرش های ماشینی کاشان به علت کیفیت بالا و قیمت مناسب استقبال بیشتری شده و دیگر از فرش های دستباف به عنوان یک کالای بشدت قیمتی و با ارزش یاد می شود. به نحوی که همه قشر جامعه قادر به خرید آن نیستند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که نخستین تولیدکننده فرش ماشینی در کجا بوده است؟ در ادامه همراه ما باشید تا به پاسخ این سوال مهم برسید.کاشان، پایتخت فرش ماشینی ایرانکاشان به عنوان یکی از مناطق جغرافیایی ایران نخستین فرش ماشینی را درست در سال 1353 به وسیله دستگاه ژاکارد بافت و آن را ارائه کرد یعنی قدمت فرش ماشینی چیزی نزدیک به نیم قرن می باشد. همچنین از آنجایی که کاشان اولین تولیدکننده فرش ماشینی بود، امروزه آن را با عنوان پایتخت یا قطب فرش ماشینی ایران می شناسند.اما نکته مهمی که در این میان وجود دارد، این است که از چه زمانی فرش های ماشینی کاشان با رونق و محبوبیت خوبی مواجه شدند؟ در رابطه با پاسخ به این سوال باید بگوییم که تولید فرش های ماشینی کاشان درست 12 سال پس از اولین فعالیتش یعنی در سال 1365 رونق گرفت. به عبارتی حوزه فعالیت فرش کاشان از سال 1365 حالتی جدی تر به خود گرفت زیرا در آن سال چیزی حدود 600 واحد راه اندازی شد که در هر یک از آنها به طور جدی به تولید فرش های ماشینی پرداخته می شد. به گونه ای که امروزه بهترین فرش های کاشان را می توان از این واحدها تهیه کرد.

فرش

بیشتر بخوانید: آیا فرش ماشینی جایگزین فرش دستباف شد؟

به یاد داشته باشید که در همه تولیدی های فرش کاشان دستگاه های مختلف برای بافت فرش های 700، 1000 ، 1200 و 1500 شانه وجود دارد.

علت محبوبیت فرش های ماشینی کاشان چیست؟

شاید با خود بگویید که سایر مناطق ایران نیز به تولید فرش مشغول هستند، اما چرا فرش های ماشینی کاشان از محبوبیت بیشتری در مقایسه با آنها برخوردار است؟ شاید در جواب خودتان بگویید، حتما به این خاطر که کاشان نخستین تولیدکننده فرش ماشینی است، به آن توجه ویژه دارند اما باید بدانید که دقیقا اینطور نمی باشد! اگرچه دلیل بالا بخشی از علت محبوبیت فرش کاشان را تشکیل می دهد، اما همه آن را شامل نمی شود.

فرش

در واقع آن چیزی که باعث محبوبیت بیش از حد فرش کاشان نسبت به سایرین می شود، این است که در تولید فرش های کاشان از الیاف مرغوب به همراه رنگ های خاص و زنده استفاده می شود. به گونه ای که گاها فرش های ماشینی شباهت زیادی به فرش های دستباف و طبیعی پیدا می کنند. همچنین طرح های آن خاص و منحصر به فرد بوده و به همین جهت باعث می شود که فرش ماشینی کاشان در سطح جهان معروف باشد و همیشه در مقایسه با اکثر فرش ها حرف اول را بزند.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید