ترفندهای پاک کردن لکه فرش

ترفندهای پاک کردن لکه فرش
کثیف شدن فرش همواره یکی از مشکلات اجتناب ناپذیری است که دست کم یک بار برای همه افراد پیش می آید. به همین خاطر اکثر افراد فرش های خود را با استفاده از روفرشی می پوشانند تا مبادا فرششان کثیف شود. درست است که چنین کاری باعث می شود افراد از دیدن زیبایی فرش خود محروم شوند، اما حداقل خیالشان از این بابت راحت است که تا حدود زیادی مانع از نفوذ کثیفی ها به فرششان می شوند. معمولا اشخاص بر روی فرش های نو و به خصوص آن دسته از فرش هایی که به رنگ های روشن هستند، حساسیت بیشتری به خرج می دهند. حال به نظرتان بهتر نیست که به جای پوشاندن فرشمان و از بین بردن جلوه ای که می تواند به خانه‌مان بدهد، به دنبال راهکارهایی برای از بین بردن انواع لکه ها باشیم تا هم از طرح و نقش فرشمان لذت ببریم و هم اینکه بیشتر از سالی یک بار آن را به قالیشویی نفرستیم؟در ادامه این مقاله قرار است چند ترفند کاربردی برای از بین بردن لکه های مختلف از روی فرش یاد بگیریم.
  • پاک کردن لکه چای از روی فرش
اگر چای بر روی فرشتان ریخته و با ناراحتی پیش خودتان فکر می کنید که به خاطر یک لکه چای باید فرشتان را روانه قالیشویی کنید، لازم است بگوییم که چند لحظه دست نگه دارید! چون تنها با استفاده از جوش شیرین می توانید به روش خانگی آن لکه مزاحم و رایج را از روی فرش محبوبتان پاک کنید. برای این کار تنها کافیست که پارچه ای را به ترکیب آب و جوش شیرین آغشته کرده و بر روی محل لک شده بکشید؛ در نهایت قسمت مورد نظر را با آب سرد شستشو دهید. همچنین ترکیب آب گرم، مقداری مایع ظرفشویی و سرکه سفید نیز در از بین بردن لکه چای از روی فرش موثر است.
  • لکه نوشابه
پس از چای، لک نوشابه یکی از متداول ترین لکه های فرش محسوب می شود. زمانی که نوشابه بر روی فرشتان ریخت، هیچ نگران نباشید! چون به ساده ترین روشی که فکرش را کنید، می توانید لکه را از روی فرش پاک کنید. برای اینکار بعد از اینکه اضافه های نوشابه را از روی فرش جمع کردید، کافیست مقداری نمک بر روی قسمت لک شده بپاشید و با یک اسفنج خیس بر روی آن بکشید تا لکه از بین برود. در نهایت تنها کاری که باقی می ماند، این است که با استفاده از دستمال و آب گرم محل مورد نظر را بشویید.
  • لکه لاک
لکهبرای از بین بردن اثرات ناشی از لاک از روی فرش، در کنار استفاده از حلال رنگ می توانید از محلول رقیق شده آب و سرکه بر روی قسمت لک شده نیز استفاده کرده و در انتها محل مذکور را با آب گرم شستشو دهید.
  • لکه خون
برای از بین بردن لکه خون از روی فرش می توانید یک قاشق آمونیاک را در نصف فنجان آب ترکیب کرده و محلول بدست آمده را بر روی لکه بکشید و در نهایت با آب آن قسمت را بشویید. شاید در میان انواع لکه ها نحوه از بین بردن لکه خون در مقایسه با سایرین از حساسیت بیشتری برخوردار باشد چون در رابطه با آن باید نکته ای را به خاطر بسپارید که آن هم به آب مورد استفاده برای شستشوی لکه مربوط می شود. درواقع لازم است یادتان بماند که هنگام تهیه محلول لکه بر و همچنین شستشوی پایانی حتما باید از آب سرد استفاده کنید، در غیر این صورت لکه خون نه تنها از بین نرفته بلکه برای همیشه بر روی فرشتان تثبیت می شود!
  • لکه دوده
معمولا دوده از جمله کثیفی هایی است که کم و بیش تا به حال پیش آمده بسیاری از افراد آن را بر روی فرششان مشاهده کنند. برای از بین بردن این نوع لکه ابتدا باید به خوبی فرش را جارو کرده و سپس مقداری نمک بر روی قسمت های لک شده بریزید و پس از گذشت حدود 2 ساعت مجدد فرش را جارو برقی بکشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مطرح ترین طرح های فرش ماشینی

  • لکه زرد ناشی از شستشوی فرش
شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که فرشتان را به قالیشویی فرستاده باشید و پس از تحویل آن متوجه زرداب هایی بر روی قسمت هایی از فرش و به خصوص ریشه های آن شده باشید. در چنین مواقعی می توانید ترکیبی از آب، سرکه و جوش شیرین را بر روی محل مورد نظر ریخته و تا جایی که می توانید با دستمال محکم بر روی آن قسمت بکشید.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید