راهنمای خرید فرش سجاده ای

راهنمای خرید فرش سجاده ای
سجاده، پارچه یا فرشی ست که مسلمانان بر روی آن نماز می خوانند، تاکید اسلام به پاکی و برپایی نماز در مکانی پاکیزه و مناسب باعث شد تا سجاده جایگاهی در زندگی عبادی افراد پیدا کرده و علاوه بر بافت روی پارچه، بر روی فرش نیز نقش بسته و واژه فرش سجاده ای به وجود آید.

فرش سجاده ای چه فرشی است؟

از آنجایی که مسجد؛ محلی معنوی و با ارزش بین مسلمانان است و با توجه به فرمایش پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند: ان عمار بیوت الله هم اهل الله عزوجل، (به راستی آبادگران خانه های خدا، خانواده خداوند عزوجل هستند) پرداختن به فضای ظاهری مسجد و تجهیزات آن برای جذب افراد و افزایش فضای معنوی مورد توجه قرار گرفت و به مرور زمان فرش های معمولی مساجد با فرش سجاده ای تعویض گردید و از آن پس واژه فرش سجاده ای با فرش مسجد هم تراز شد. تاریخچه تولید فرش سجاده کمتر از دو دهه پیش است و سابقه استفاده از این فرش ها اولین بار به سفارش کشورهای عربی برای تولید این فرش ها در کاشان برمی گردد. این فرش ها پس از آن در ایران نیز مورد استقبال قرار گرفت. انواع فرش سجاده ای عموما به دو دسته فرش محرابی و فرش تشریفات (معرفی فرش محرابی و فرش تشریفات و تفاوت آنها) تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی مربوط به خود را دارند.طرح اصلی فرش سجاده ای معمولاً محراب است اما نقش قندیل، ستون و سر ستون هم در سجاده معمول است و با توجه به طرح آن می تواند دارای ترنج یا بدون آن باشد. معمولا برای فرش محراب مسجد بدون ترنج، از گل و بوته استفاده می شود اما فرش های سجاده ای دارای ترنج؛ محراب ساده تری دارند تا طرح فرش مسجد زیاد شلوغ نشود. اما باز هم بسته به سلیقه خریدار و سفارش آن ممکن است طرح ها با هم ترکیب شوند.فرشفرش های سجاده ای به خاطر فرم خاصی که دارند در اندازه های خاصی بافته شوند به همین دلیل در اولین فرم های تولید این نوع فرش، رول های آن با عرض یک متر بافته می شد ولی به مرور زمان اندازه استاندارد 125 سانتی متر بدست آمد و تغییری نکرد. از طرفی طول رول های فرش سجاده معمولا به اندازه طول صف های نماز جماعت می باشد.مزایای استفاده از فرش سجاده ای به عنوان فرش مسجد باعث شد فرش های سجاده ای زینت بخش مکان های مذهبی و مساجد شده و با داشتن طرح و رنگ های متنوع، نشاط خاصی را به این مکان ها بخبشند و در دیگر مکان ها مانند نمازخانه ها، حسینیه ها و ... استفاده شوند.

از جمله مزایای فرش سجاده ای می توان به موراد زیر اشاره کرد:

  1. یکپارچگی و نظم در فرش های سجاده ای؛ نظم، یکپارچگی و زیبایی محیط را دو چندان میکند.
  2. استفاده از فرش سجاده ای به عنوان فرش مسجد به آسانی گویای جهت قبله خواهد بود.
  3. استفاده از فرش های سجاده ای محرابی به عنوان فرش مخصوص مسجد، نظم و هماهنگی صفوف نمازگذاران را به دنبال خواهد داشت.
  4. فرش سجاده ای قابلیت بافت با هر شکل و اندازه ای را دارد لذا به کار بردن آن در محیط هایی که شکل هندسی منظمی ندارند، لزوم استفاده از فرش کناره و حاشیه ای را حذف خواهد کرد.
  5. با توجه به اینکه فرش های سجاده ای مخصوصا فرش مسجد به صورت رول هایی با اندازه مشخص طراحی می شوند نصب، ترمیم یا تعویض فرش سجاده به آسانی و با کمترین هزینه قابل انجام خواهد بود.
  6. قیمت فرش سجاده ای به نسبت شانه و تراکم فرش، مختلف می باشد و برای خرید؛ قیمت فرش های سجاده را می توان بسته به بودجه مسجد تنظیم کرد.
  7. فرش سجاده ای ، دارای طرح و رنگ های مختلفی است که با توجه به فضای داخلی مسجد می توان نوع آن را انتخاب نمود. ضمن اینکه می توان از فرش سجاده ای محرابی و غیر محرابی (فرش سجاده ای تشریفاتی) نیز استفاده کرد.
گروه صنعتی سجاده نقش (متعلق به شرکت سجاده فرش سجاده نور کاشان)، تولید کننده فرش های سجاده ای، فرش مخصوص مسجد، فرش تشریفاتی و... با ارائه مشاوره رایگان در خدمت مشتریان عزیز می باشد. شما می توانید از طریق سایت سجاده نقش، نیز اطلاعات لازم در مورد انواع سجاده فرش، خرید فرش سجاده ، شرایط ویژه فروش فرش مسجد و... را به دست آورده و با مناسب ترین کیفیت و قیمت فرش سجاده ای تهیه کنید.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید