فرش‌های عتیقه چه ویژگی‌هایی دارند؟

فرش‌های عتیقه چه ویژگی‌هایی دارند؟
ما این مقاله را به نحوه شناسایی فرش‌های عتیقه اختصاص داده ایم. اگر قصد خرید یک فرش عتیقه را دارید یا در این زمینه سوالاتی در ذهنتان است، با ما باشید.به چه فرش‌هایی عتیقه گفته می شود؟به طور کلی فرش یکی از عناصر ارزشمند در خانه به حساب می آید. اما در این میان، نمونه‌هایی هم وجود دارند که نسبت به سایرین گران بهاتر هستند. این فرش‌ها که به عنوان فرش عتیقه و یا نیمه عتیقه شناخته می شوند، قدمت بالاتری دارند و در سالیان دراز با دقت نگهداری شده اند. به طوری که کماکان سالم و زیبا هستند. به طور کلی برای اینکه بتوان یک فرش را عتیقه دانست، باید بیش از صد سال از زمان تولید آن گذشته باشد. فرش‌های نیمه عتیقه هم عمری بیشتر از 50 سال دارند.البته در حال حاضر فرش‌های زیادی با این قدمت در خانه‌های ما ایرانی‌ها وجود دارد که متاسفانه در شرایط بد نگهداری می شوند و احتمالا در گوشه ای از انباری در حال خاک خوردن هستند! شاید اگر همه ما با ارزش فرش دستباف ایرانی بیشتر آشنا شویم، نسبت به نگهداری از آنها هم حساس‌تر از قبل شویم. در واقع فرش‌های قدیمی یک سرمایه ارزشمند به حساب می آیند که روز به روز بر قیمت و ارزش آنها افزوده می شود.

تفاوت فرش عتیقه و آنتیک

جالب است بدانید که بین فرش آنتیک و قدیمی تفاوت وجود دارد. این موضوع یکی از موارد بسیار مهمی به شمار می رود که باید پیش از خرید فرش به آن دقت داشته باشید. به طور کلی به فرش‌هایی که زمان زیادی از تولیدشان نگذشته است و 30 تا 50 ساله باشند، فرش عتیقه گفته می شود؛ حال آن که فرش‌های عتیقه بیش از 100 سال عمر دارند. البته در این میان فرش‌های نیمه عتیقه هم وجود دارد که این دسته از فرش‌ها معمولا در دهه 1330 تولید شده اند.

فرش

[maxbutton id=1 ]

یادتان باشد که قیمت فرش‌های عتیقه، نیمه عتیقه و قدیمی با یکدیگر متفاوت است. اگر تصمیم به خرید یکی از این نوع فرش‌ها را دارید، حتما از یک کارشناس ماهر کمک بگیرید. یک کارشناس ماهر به خوبی زمان تولید فرش مورد نظر را تشخیص می دهد و اجازه نمی دهد تا در زمان خرید ضرر کنید.چه مواردی بر قیمت یک فرش آنتیک اثر می گذارد؟همان طور که گفتیم، سال تولید یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در تعیین قیمت فرش به حساب می آید. اگر تصمیم دارید دراین عرصه سرمایه گذاری کنید، به سراغ فرش‌های دستباف با بیش از 30 سال سن بروید چرا که این دست از فرش‌ها ارزش سرمایه گذاری را دارند زیرا به عنوان فرش‌های قدیمی شناخته می شوند و روز به روز هم بر قیمت آنها افزوده می شود. البته علاوه بر قدمت فرش نوع بافت نیز از دیگر المان‌های موثر و تعیین کننده قیمت است.نام قالیباف و تجربه وی، کیفیت طرح فرش و ترکیب رنگی فرش از دیگر عوامل موثر در تعیین قیمت فرش‌های آنتیک به حساب می آیند.آیا می توان از فرش‌های آنتیک در فضای داخلی خانه استفاده کرد؟برخی از افرادی که فرش عتیقه خریداری می کنند، به دنبال استفاده از آن در فضای داخلی خانه هستند و برخی دیگر به خاطر سرمایه گذاری به سراغ این فرش‌ها می روند و ترجیح می دهند تا آنها را در فضای امن و خلوت نگهداری کنند.

فرش

بیشتر بخوانید: دنیای کودکان را جذاب‌تر کنیم

اگر جزء افراد علاقمند به استفاده از فرش‌های آنتیک در فضای داخلی منزل هستید، می توانید بدون هیچ گونه نگرانی این کار را انجام دهید. اگر چه مدت زمان زیادی از تولید فرش عتیقه گذشته است، اما خوشبختانه این فرش‌ها مقاوت بالایی دارند و می توان در دکوراسیون داخلی خانه از آنها استفاده کرد. درواقع فرشی که در طول سال‌ها و با گذشت زمان سالم مانده است، بسیار مقاوم است و می توان از آن با آسودگی خاطر استفاده کرد. اگر فرش آنتیک ابعاد کوچکی داشته باشد، می توان آن را قاب کرد و بر روی دیوار زد و اگر ابعاد بزرگی داشته باشد، می توان آن را به زیر پا انداخت. البته یادتان باشد که برای شست و شو و نگهداری از فرش‌های آنتیک باید متفاوت عمل کنید. بدون شک استفاده از مواد پاک کننده شیمیایی به ساختار این فرش‌های ارزشمند آسیب می زند.برخی از افراد تصور می کنند که جارو کشیدن فرش‌های آنتیک به آن صدمه می زند در صورتی که این فرش‌ها به جاروکشیدن نیاز دارند. با این کار گرد و غبار موجود در میان پرزهای فرش برداشته می شود و از پوسیدگی آن جلوگیری می شود. البته بهتر است تا در زمان جارو کشیدن، برس موجمع کن را کنار بگذارید تا آسیبی به فرش وارد نشود.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید