چالش‌های خرید فرش دستباف

چالش‌های خرید فرش دستباف
در صورتی‌که بودجه خانواده‌ها اجازه دهد، خرید فرش دستباف یکی از انتخاب‌های ایده‌آل آن‌ها خواهد بود. اما چرا فرش دستباف این همه طرفدار دارد و این محبوبیت از کجا نشات می گیرد؟ بهتر است کمی ویژگی‌های فرش دستباف ایرانی را بررسی کنیم تا به پاسخ این سوال برسیم. ایران همیشه در زمینه فرش دستباف سرآمد بوده و کارشناسان فرش در سراسر دنیا، فرش دستباف ایرانی را بهترین نوع کفپوش می‌دانند. نخ‌های استفاده شده در فرش‌ها، نوع بافت وگره‌های آن همگی دلیلی برای کیفیت، دوام و منحصر بودن فرش دستباف ایرانی است. در بافت این فرش‌ها از الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم استفاده می‌شود که همین موضوع در کیفیت و دوام فرش و همچنین قیمت آن، تاثیر به‌سزایی دارد.

3 دلیل برتری فرش دستباف

  1.  در بافت فرش‌های دستباف از انواع نخ‌های طبیعی مانند پشم، ابریشم و ... استفاده می‌شود. از آنجایی که این نخ‌ها مواد شیمیایی ندارند معمولا باعث بروز حساسیت نمی‌شوند.
  2. این فرش‌های برای هر فصلی مناسب‌اند چرا که در فصل زمستان، گرم و در تابستان خنک هستند به همین دلیل بهترین انتخاب برای کفپوش خانه‌ها به حساب می‌آیند.
  3. از دیگر ویژگی‌های فرش دستباف ایرانی دوام آن‌ها در برابر شست‌و‌شو، نور آفتاب و ... است و برخلاف فرش ماشینی هر چه بیشتر زیر پا باشند ارزشمند‌تر می‌شوند.

[maxbutton id=5 url=https://dl.imerdas.com/fa/carpet/group/2/فرش-لوکس text=مدل های فرش لوکس ]

انواع فرش دستباف از نظر نخ

فرش‌های دستباف با انواع مختلف نخ‌های طبیعی از جمله کرک، پشم و ابریشم بافته می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های خاصی دارد:
  1. فرش‌های بافته شده با پشم معمولا بافت درشتی دارند به همین دلیل نیز ضخیم و سنگین‌تر هستند. فرش گبه دستباف نیز در گروه فرش‌های سنگین قرار دارد.
  2. گاهی در بافت فرش‌های دستباف چله را از پشم انتخاب می‌کنند و بقیه فرش را با نخ‌های دیگری می‌بافند که در این صورت ضخامت فرش کمتر شده و سبک‌تر می‌شود. در بین فرش‌های دستباف؛ فرش‌ ابریشمی جزء ظریف‌ترین و گران قیمت‌ترین فرش‌ها هستند و کاملا یک اثر هنری محسوب می‌شوند. این فرش‌ها بسیار ظریف و نازک هستند و به خاطر جنسی که دارند در مقابل لکه‌ها مقاوم می‌باشند. تنها کافیست در صورت لک شدن از آب و کمی شامپو فرش استفاده کنید.
  3. در فرش‌های ابریشمی نیز گاهی تنها نخ چله و یا قسمت‌هایی از نقشه فرش از ابریشم استفاده می کنند و مابقی نخ‌های طبیعی دیگر هستند که این فرش‌ها در مقایسه با فرش‌های تمام ابریشم به مراتب ارزان‌تر هستند اما همچنان جزء فرش‌های گران و لوکس محسوب می‌شوند.

انواع فرش دستباف از نظر گره

حتما شما هم شنیده اید که فرش کرمان هرچه پا بخورد مرغوبیت بیشتری پیدا می‌کند که این موضوع به دلیل گره‌های خاص این فرش است. این فرش‌ها با گره‌های ترکی بافته می‌شوند که قبلا از این گره‌ها تنها در شهر تبریز استفاده می‌کردند. بافت به این روش بسیار وقت‌گیر است اما در عوض فرش‌ها با این نوع گره، بسیار محکم و با دوام هستند به طوری‌که اگر تمام پرز فرش را قیچی کنید مانند پارچه‌ای مخمل به چشم می‌آید. از گره‌های فارسی برای بافت فرش‌هایی با پشم، بیشتر استفاده می‌شود که ظرافت زیادی ندارند، درشت‌تر هستند و ممکن است زود‌تر نخ نما شوند.

طرح فرش دستباف

فرش

بیشتر بخوانید: بهترین فرش برای خرید کدام است؟

شاید تا اسم فرش‌های دستباف به گوشتان بخورد یاد فرش‌های لاکی رنگ خانه مادر بزرگ‌ها بیوفتید اما تنوع فرش‌های دستباف به همین جا خلاصه نمی‌شود و فرش‌هایی با رنگ‌های شتری، کرم، خاکستری،‌ سبز و ... با طرح‌های متفاوتی مانند افشان، لچک و ترنج، خشتی، گلدانی، شکارگاه و ... در بین فرش‌های دستباف وجود دارند که به راحتی برای هر دکوراسیونی می‌توان از این فرش لوکس کمک گرفت.
بهترین راه خرید فرش دستباف
درست است که فرش‌های دستباف گران هستند اما با ترفند‌هایی مانند خرید اینترنتی فرش دستباف می‌توانید آن‌ها را با قیمت‌های مناسب‌تری تهیه کنید چون این فروشگاه‌ها فرش را مستقیم به خریدار می‌رسانند و هزینه انبار و فروشگاه فیزیکی را نتقبل نمی‌شوند. یکی از این فروشگاه‌های اینترنتی که فرش‌های نفیس دستباف عرضه می‌کند فروشگاه اینترنتی فرش مرداس است که با در نظر گرفتن تسهیلاتی مانند خرید اقساطی؛‌ خرید فرش دستباف را آسان‌تر کرده است.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید