از صفر تا صد شستشوی فرش

از صفر تا صد شستشوی فرش
ارزش و اهمیت فرش ها در خانه های ایرانی بسیار زیاد است به طوری که همواره در تلاش هستیم تا فرش هایمان آسیب ندیده و تا سال ها نو به نظر برسند. حتی در راستای تحقق این امر بسیاری از افراد بر روی فرش هایشان روفرشی پهن می کنند تا آنها را از هرگونه غبار و آلودگی دور نگه دارند. اما هر فرشی حداقل سالی یک بار به شستشو نیاز خواهد داشت حتی اگر انرژی و وقت زیادی را صرف تمیز نگه داشتن آنها کرده باشید، باز هم نیاز دارند تا شسته شوند. مقوله شستشوی فرش درست به اندازه نگهداری درست از آن حساس است لذا لازم است که نکاتی را در رابطه با شستن آنها در نظر بگیرید. با رعایت اصول مربوطه احتمال فرسوده شدن فرش هایتان بر اثر شستشو به حداقل می رسد.

نکاتی که باید در شستشوی فرش به آنها توجه کرد

  • قبل از هر چیز ابتدا باید از مناسب بودن سطح زمینی که قصد شستن فرش را بر روی آن دارید، اطمینان حاصل کنید. به عبارت دیگر یعنی شرایط از هر لحاظ باید برای شستن فرش آماده و مهیا باشد. مثلا بهتر است فرش را بر روی زمینی که از موزاییک پوشیده شده قرار دهید چرا که جنس سختی مثل آسفالت می تواند به فرشتان آسیب وارد کند.
  • پس از تعیین محل مورد نظر برای شستشوی فرش بهتر است که ابتدا آن را با آب و جارو تمیز کنید تا به این وسیله گرد و غبار و سایر آلودگی های آن نقطه از زمین از بین بروند.
  • مرحله بعدی این است که قبل از شستشو شروع به بررسی فرش کنید تا مطمئن شوید فرشتان هیچگونه فرسودگی احتمالی ندارد. در صورتی که با پوسیدگی مواجه شدید، بهتر است که دست از شستن کشیده و قبل از آن جهت رفع مشکل فرش اقدام کنید. چنانچه فرشتان را با وجود پوسیدگی بشویید احتمال بیشتر آسیب دیدن آن افزایش می یابد.
  • اگر فرشتان از هر جهت سالم بود، آنوقت با خیال راحت می توانید ابتدا آن را به خوبی جارو کرده تا گرد و خاک های بین تار و پود آن پاک شده و سپس جهت شستن آن اقدام نمایید.

شستشوی

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در انتخاب فرش ماشینی

  • همانطور که می دانید فرش ها به دو صورت دستباف و ماشینی تولید می شوند. حال جنس الیاف هر دو نوع فرش با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال فرش های دستباف از الیاف طبیعی چون پشم، ابریشم و... و فرش های ماشینی از الیاف مصنوعی چون اکریلیک، پلی پروپلین و... بافته می شوند. بدیهی است که نحوه شستن فرش هایی از جنس مختلف با یکدیگر برابر نمی باشد. به همین خاطر باید با توجه به جنس فرشتان بهترین روش شستشوی متناسب با آن را در نظر بگیرید.
  • به یاد داشته باشید که تنها از آب ولرم جهت شستشوی فرش استفاده کنید چرا که آب داغ در هر صورت باعث آسیب رساندن به فرشتان می شود. به طور کلی آب داغ موجب تحلیل رفتن الیاف فرش دستباف و زبر شدن الیاف فرش ماشینی می شود.

مراحل شستشوی فرش

پس از پشت سر گذاشتن مراحل فوق بالاخره وارد مرحله شستشوی فرش می شوید.
  • در این راستا ابتدا باید فرش را به خوبی با آب خیس کنید تا مراحل تمیز کردن آن راحت تر صورت گیرد.
  • پس از آن باید شروع به درست کردن محلول شستشوی فرش کنید. محلولی که درست می کنید، باید ترکیبی از تاید و شامپو فرش باشد.
  • به یاد داشته باشید که استفاده از تاید به تنهایی موجب از بین رفتن نرمی و لطافت فرش می شود.
  • پس از درست کردن محلول شستشو باید آن را به وسیله یک فرچه مناسب به فرش بکشید تا کثیفی های آن پاک شود. سپس با استفاده از آب سعی کنید کف ها را از سطح فرش بشویید.
  • بعد از انجام این کار نوبت به پارو کردن فرش در جهت خاب آن می رسد. توجه داشته باشید که این کار بسیار حساس بوده و باید به خوبی و در نهایت دقت انجام شود چرا که اگر این کار به خوبی انجام نگیرد، آب های موجود در عمق فرش از آن خارج نمی شود. نتیجه چنین امری به زرد شدن قسمت های مختلف فرشتان می انجامد.
  • پس مرحله پایانی، شستشوی فرش را با دقت و حوصله و با چندبار تکرار انجام دهید.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید