با فرش چهل تکه ماشینی آشنا شوید

با فرش چهل تکه ماشینی آشنا شوید
ایران همواره در بافت انواع فرش حرف اول را زده است. عواملی چون کیفیت فرش های بافته شده، منحصر به فرد بودن نقش و نگارها و متنوع بودن آنها و... باعث شده تا ایران به عنوان قطب صادرات و واردات فرش در جهان شناخته شود به گونه ای که کمتر کشوری پیدا می شود که آوازه فرش های ایرانی به آنجا نرسیده و انواع آن را وارد نکرده باشد.حال از جمله خلاقیت هایی که در زمینه فرش بافی صورت گرفته و در طی چندین سال گذشته با استقبال خوبی مواجه شده، تولید فرش چهل تکه ماشینی یا کلاژ است. اینگونه فرش ها مخاطبان خودش را داشته و به عبارتی می توان گفت که برای عده ای بسیار محبوب و جذاب است به همین خاطر تصمیم گرفته ایم که در این مقاله در مورد اینگونه فرش ها و ویژگی های آنها اطلاعاتی را برای شما به اشتراک بگذاریم.

فرش چهل تکه ماشینی یا دستباف؟

لازم به ذکر است که فرش های چهل تکه را ابتدا به صورت دستباف تهیه می کردند. اما امروزه گویا این مدل فرش ها به صورت ماشینی نیز تولید می شوند. در نتیجه با توجه به علاقه، سلیقه و میزان بودجه ای که در اختیار دارید، می توانید در بازارهای فروش فرش نسبت به انتخاب هرکدام که تمایل دارید، اقدام نمایید.نحوه تولید فرش چهل تکه دستبافبرای تولید فرش های چهل تکه ابتدا فرش های مختلف با نقش و نگارهای گوناگون را در قالیشویی جمع آوری می کنند. پس از شسته و خشک شدن فرش های مذکور نوبت به رنگرزی آنها می رسد. توجه داشته باشید که در این مرحله فرش ها در حد معینی در رنگ و موادی که باعث تثبیت آنها می شود، قرار می گیرند. همچنین به یاد داشته باشید رنگ هایی که در رنگرزی فرش ها مورد استفاده قرار می گیرند، طبیعی هستند.پس از اینکه مرحله رنگرزی هم به اتمام رسید، نوبت به برش دادن فرش ها می رسد تا در نهایت تکه فرش های گوناگون در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک فرش کلاژ یا همان چهل تکه را تشکیل دهند.نکته جالبی که در رابطه با اینگونه فرش ها وجود دارد و حتما هم باید رعایت شود، این است که تکه های مختلف که از فرش های گوناگون بدست آمده اند باید با ریتمی خاص در کنار یکدیگر قرار بگیرند. به عبارت دیگر نوعی هماهنگی باید بین تکه ها برقرار شود تا در نهایت فرش بدست آمده یکپارچه و منسجم به نظر برسد. بدیهی است که این کار تنها به وسیله متخصصان خبره در این زمینه امکان پذیر خواهد بود. چون همانطور که به نظر می رسد، انجام چنین کاری ساده نخواهد بود.

نحوه تولید فرش چهل تکه ماشینی

فرش

بیشتر بخوانید: قدرت فرش های وینتیج در دکوراسیون

همانطور که پیش تر گفته شد، به تازگی فرش چهل تکه ماشینی نیز تولید و آماده عرضه برای فروش می شوند. اما باید بدانید که نحوه تولید فرش های چهل تکه ماشینی با نمونه های دستباف آن کاملا متفاوت است.در نمونه های دستباف اینگونه فرش ها گفتیم که تکه های مختلف از فرش های گوناگون را با مهارتی خاص در کنار یکدیگر قرار می دهند. اما در نمونه های ماشینی طرح و نقش فرش های چهل تکه را به صورت نقشه فرش بافی در آورده و مابقی کارهای تولید آن به دست ماشین های بافندگی سپرده می شود. به بیان واضح تر در فرش های چهل تکه ماشینی شاهد تکه های متعدد نیستیم. بلکه فرش یکدست دارای طرح چهل تکه است.

نکاتی در مورد فرش چهل تکه ماشینی

از نکات مهم پیرامون فرش چهل تکه ماشینی نخ مورد استفاده در آن است. برای بافت و تولید اینگونه فرش ها از نخ پلی پروپلین هیت ست شده که از جمله الیاف مصنوعی مرغوب و با کیفیت بشمار می رود، استفاده می شود بنابراین خیالتان از لحاظ کیفیت جنس آن می تواند راحت باشد.همچنین به یاد داشته باشید که بافت فرش های چهل تکه به صورت ماشینی بسیار آسان تر از دستباف آن خواهد بود. چرا که طراحی نقشه فرش و انتخاب نقش و نگارهایی که با هم هماهنگ باشند، بسیار راحت تر از این چیدن و تثبیت کردن آنها کنار یکدیگر خواهد بود. در نتیجه این موضوع در قیمت نهایی نیز نمود پیدا خواهد کرد. بدیهی است که بافت فرش هایی با این سبک در صنعت فرش ماشینی نوعی پیشرفت و خلاقیت بشمار می رود.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید