درباره فرش چهل تکه چه می دانید؟

درباره فرش چهل تکه چه می دانید؟
از زمان های بسیار دور ایران مهارت خاصی در تولید فرش های گوناگون داشته و به همین خاطر فرش های تولید شده در ایران به اقصی نقاط دنیا صادر شده و به دلیل کیفیت بالای جنس فرش ها و زیبایی و ظرافت بیش از حد آنها در سراسر دنیا توجه خاصی به تولیدات ما دارند. یکی از مواردی که به سبب آن فرش ایران در دنیا شناخته شده و از جایگاه خاصی برخوردار می باشد، نبوغ و خلاقیتی است که تولیدکنندگان در روند کار خود بکار می گیرند. مجموع این خلاقیت ها تنوع، زیبایی و گاها تولید راحت تر را با خود به همراه داشته است. به عنوان مثال فرش چهل تکه یا کلاژ نمونه ای بارز از خلاقیت تولیدکنندگان فرش بوده که از شیوه جالبی برای تولید آن استفاده می کنند. حال سوالی که در این میان مطرح می شود، این است که چقدر با ویژگی فرش های چهل تکه و روند تولید آن آشنا هستید؟

نحوه تولیدفرش های چهل تکه

  • برای تولید این گونه فرش ها ابتدا فرش های دستباف را پس از جمع آوری در قالیشویی های به خصوصی شستشو داده و بعد از آن فرش ها وارد فاز رنگرزی می شوند و پس از گذشت مدت معینی آنها را از رنگ خارج می کنند.
  • پس از اینکه فرش ها مرحله رنگرزی را پشت سر گذاشتند، نوبت به برش آنها می رسد. در واقع همانطور که مشخص است، فرش های چهل تکه تشکیل شده از تکه های مختلفی هستند که برای این منظور فرش های دستباف را تکه تکه کرده و در کنار یکدیگر قرار می دهند تا در نهایت فرش چهل تکه تولید شود.
  • نکته ای که در تولید فرش چهل تکه باید به آن توجه شود، این است که اگر تکه های مختلف از فرش هایی با طرح های گوناگون به درستی در کنار یکدیگر قرار نگیرند، در نهایت فرش بدست آمده از زیبایی کافی برخوردار نخواهد بود. برای همین تکه هایی که در تولید این فرش ها مورد استفاده قرار می گیرند، توسط کارشناسان ماهر و کار بلد انتخاب می شوند. چون از میان فرش های دستباف انتخاب شده ممکن است تعدادی از آنها دچار فرسودگی، سوختگی، پارگی و... باشند و بنابراین اگر قسمت درستی از آنها برش داده نشود، در ظاهر نهایی محصول تاثیر نامطلوب می گذارند.
  • همچنین طرح ها باید به گونه ای در کنار یکدیگر قرار بگیرند که با وجود تفاوت هایشان تکمیل کننده یکدیگر به نظر برسند تا شکل کلی فرش یکپارچه و زیبا دیده شود.
  • نکته حائز اهمیت دیگری که در مورد فرش های چهل تکه وجود دارد، این است که برای تولید آنها هیچ گونه دستگاهی در میان نبوده و حتی از مواد شیمیایی هم در هیچ یک از مراحل آن استفاده نمی شود. بنابراین می توانید مطمئن باشید که فرشی تمام دستباف و با کیفیت تهیه می کنید.

فرش های چهل تکه ماشینی یا دستباف؟

فرش

همانطور که می دانید خرید فرش های دستباف برای تمام قشر جامعه امکان پذیر نبوده و بالاخره هستند کسانی که در تهیه فرش با محدودیت بودجه مواجه باشند؛ از طرفی هم صنعت تولید فرش ماشینی روز به روز در حال پیشرفت و بکارگیری خلاقیت های گوناگون است تا بیش از پیش رضایت مشتریان خود را جلب کند. به عنوان مثال اخیرا فرش های چهل تکه به صورت ماشینی نیز بافته می شوند و طراحان آن سعی می کنند با استفاده از طرح های متنوع و یا حتی ترکیب طرح های سنتی و مدرن محصولی جدید را به مشتریان ارائه دهند. به همین دلیل اینگونه به نظر می رسد که از فرش های ماشینی چهل تکه می توان در هر دو سبک کلاسیک و مدرن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: خرید فرش آشپزخانه و انتخابی ایده‌آل‌

فرش های چهل تکه ماشینی را با شانه و تراکم پایین تولید کرده و نیز از نخ پلی پروپلین هیت ست شده در بافت آنها استفاده می کنند. از جمله مزایای بافت فرش چهل تکه به صورت ماشینی می توان به گسترده تر بودن ذهن و خلاقیت در انتخاب و تولید طرح فرش اشاره کرد. همچنین فرش های ماشینی در مقایسه با فرش های دستباف قیمت های به مراتب پایین تری داشته و در نتیجه تمامی افراد قادر به تهیه آن می باشند.یکی از دلایلی که باعث شد نمونه های ماشینی فرش چهل تکه بافته شود، استقبال اروپاییان در کنار ایرانیان بود. درواقع از آنجایی که عدد 40 در ادیانی مثل اسلام و مسیحیت حکم یک عدد مقدس را دارد، به همین خاطر پیروان این ادیان نسبت به وسایلی که از کنار هم قرار گرفتن تکه های مختلف ساخته می شوند، علاقه زیادی دارند. در نتیجه برای تولید گسترده تر و متنوع تر فرش های چهل تکه تولید آنها در صنعت فرش ماشینی نیز در پیش گرفته شد.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید