در عمق فرش های ماشینی نفوذ کنید

در عمق فرش های ماشینی نفوذ کنید
فرش ها از وسایل مورد نیاز خانه ها هستند و خانه بدون فرش خالی و بی روح است. حتی در دکوراسیون خانه های مدرن هم از فرش ها استفاده می شود. فرش دستباف ایرانی شهرت جهانی دارد و کالای بسیار با ارزش و زیباییست. فرش دستباف مرغوب را در دنیا به نام ایران می شناسند و به دلیل استفاده از نخ های طبیعی و مرغوب در آن ها کیفیت بسیار عالی دارند. این فرش ها توسط قالیبافان هنرمند، بافته می شود و مانند یک اثر هنری نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. همه این ویژگی ها فرش نفیس دستباف را جز فرش های گران و لوکس قرار داده است. اما همین قیمت گران باعث شده تا بسیاری از خانواده ها توانایی خرید آن را نداشته باشند و به پیگیری خصوصیات فرش ماشینی و خرید آن روی بیاورند.

نوع نخ ها، مهمترین خصوصیات فرش ماشینی

درست است که فرش های دستباف از نظر کیفیت و زیبایی نظیر ندارند اما فرش های ماشینی جدید هم چیزی از فرش های دستباف کم ندارند. فرش های ماشینی با دستگاه ها و ماشین آلات پیشرفته و مطابق متد روز دنیا بافته می شوند. این فرش ها علاوه بر تنوع در طرح و نقش،‌ بافت و نخ به کار برده شده در آن ها هم متفاوت هستند و هر کدام ویژگی های خاصی دارند. معمولا در فرش های ماشینی از نخ های پشمی،‌ اکرولیک، پلی استر، پلی پرولین و تاپس استفاده می شود.از خصوصیات فرش ماشینی پشمی می توان به این موضوع اشاره کرد که به دلیل ساختار پشم، لطافت و نرمی بیشتری دارند. آن ها عایق های خوبی در برابر سرما و گرما هستند. این فرش ها دوام و طول عمر بالایی دارند اما از طرفی پشم ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.

خصوصیات

[maxbutton id=5 url=https://dl.imerdas.com/fa/Carpet/Group/24/فرش-1000-شانه text=فرش 1000 شانه ]

  • فرش های ماشینی مرغوب، فرش هایی با نخ اکرولیک و تاپس هستند. این فرش ها دوام و طول عمر بالایی دارند. از طرفی این نوع نخ باعث شده تا فرش ها در مقابل نور و شست و شو تغیر رنگ ندهند. بیشتر فرش های ماشینی کلاسیک موجود در بازار از این نوع نخ بافته می شوند.
  • فرش هایی که با نخ های پلی استر یا ابریشم مصنوعی بافته می شوند پیوستگی بالایی دارند و به همین خاطر پرز دهی ندارند. این نخ ها براق و درخشان هستند و تقریبا جلوه ابریشم گونه دارند. قیمت نخ های پلی استر از نخ های اکرولیک ارزان تر هستند. این نخ ها در بافت فرش های مدرن به کاربرده شده است.
  • نخ دیگری که در بافت فرش ها استفاده می شود، نخ های پروپلین است. این نخ ها معمولا ارزان تر هستند و فرش های بافته شده با این نخ ها قیمت مناسب تری دارند. فرش های فانتزی معمولا از این نخ ها تهیه می شود.

اهمیت تراکم به عنوان یکی از خصوصیات فرش ماشینی

از دیگر نکاتی که در ذکر خصوصیات فرش ماشینی اهمیت دارد، میزان شانه و تراکم فرش هاست. این فرش ها در تعداد گره های مختلف در عرض فرش بافته می شوند. به تعداد گره در یک متر عرض فرش شانه می گویند هرچه میزان شانه فرش بیشتر باشد فرش منسجم و متراکم تر است و همین طور میزان ضخامت فرش کاهش می یابد. فرش هایی با تراکم بالا ظرافت زیادی دارند و نقش فرش زیبا تر و خواناتر دیده می شود. در این فرش ها به دلیل فشردگی گرد و غبار کمتری نفوذ می کند. فرش های ماشینی با تعداد شانه 500، 700، 1000، 1200 و 1500 بافته می شوند.تراکم فرش ها در قیمت آن ها تاثیر می گذارد، با افزایش تراکم فرش قیمت آن افزایش می باید و البته این تراکم بالا فرش ها را ظریف و شبیه به فرش دستباف می کند. بهتر است از فرش های تراکم بالا برای فضای پذیرایی استفاده کنید و برای اتاق های دیگر مانند اتاق خواب ها فرش های 700 و 1000 شانه را انتخاب کنید.فرش های ماشینی طول عمر خوبی دارند و با دوام هستند. برخی عوامل مثل جنس نخ به کار برده شده در کیفیت آن تاثیر زیادی دارد. فرش های پشمی و اکرولیک بیشترین دوام و ماندگاری را در بین فرش های ماشینی دارند.

بیشتر بخوانید: تنوع سلیقه مردم دنیا در زمینه فرش

برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید