رازهایی در مورد نگهداری از فرش

رازهایی در مورد نگهداری از فرش
بدیهی است که همه افراد دوست دارند فرش خانه شان همواره تمیز، درخشان و نو به نظر برسد. به خصوص که اگر آن فرش را به قیمت نسبتا بالایی هم تهیه کرده باشند. در آن صورت باید در نگهداری از فرش خود دقت بیشتری داشته باشند. اما سوالی که در این میان مطرح می شود، این است که چگونه می توان از یک فرش به خوبی مراقبت کرد؟

1. جلوگیری از تا کردن فرش

برخی از افراد در مواقعی که می خواهند فرششان را به قالیشویی جهت شستشو بدهند، عادت دارند که آن را به صورت چهارلا تا کنند. اگر شما نیز چنین عادتی دارید، بهتر است که هرچه سریع تر آن را ترک کنید زیرا با این کار به از بین رفتن فرش خود کمک بزرگی کرده اید چون تار و پود فرش آسیب دیده و در نهایت به یکپارچگی طرح آن آسیب وارد می شود. به عبارت دیگر با تا کردن فرش، بافت یکدست آن دچار شکنندگی و آسیب می شود. بهترین کار لوله کردن فرش در مواقع لزوم است.

نگهداری

2. لکه ها و نگهداری از فرش

برای همه پیش آمده که لیوان آب، نوشابه، شربت یا هر چیز مشابه دیگری بر روی فرششان خالی شود. برخی از افراد در حین مواجهه با این حادثه دست رو دست می گذارند تا فرش خودش خود به خود پس از گذشت چند ساعت خشک شود. باید این را بدانید که خشک نگه داشتن فرش از هرگونه مایعات بسیار حائز اهمیت است حتی اگر آب بر روی فرشتان ریخت، بی تفاوت از کنار آن نگذرید زیرا در صورت عدم رعایت نکات نگهداری از فرش با گذشت زمان شاهد پوسیدگی فرشتان خواهید بود.همچنین به یاد داشته باشید که لکه های گوناگون هر یک به روش های مختلفی از روی فرش پاک می شوند. بهتر است این کار را به عهده قالیشویان بسپارید و یا حداقل در رابطه با پاک کردن لکه های مختلف اطلاعات کافی بدست آورید تا خودتان شخصا اقدام نمایید. منتها به یاد داشته  باشید که هر لکه ای را به هیچ وجه نباید به زور تیغ، چاقو و... پاک کرد. اگر خودتان موفق به از بین بردن لکه نشدید، فرش را به قالیشویی ببرید.3. جارو کشیدن در جهت خواب فرشبه یاد داشته باشید که برای جارو کشیدن باید حوصله به خرج دهید چرا که اگر می خواهید فرشتان به زودی فرسوده نشود، همیشه باید در جهت خواب فرش جارو بکشید. یعنی هر بار که جارو را در جهت خواب فرش به جلو حرکت می دهید، آن را بلند کرده و مجددا در راستای خواب فرش به سمت جلو حرکت کنید. همچنین لازم نیست که در جارو کردن فرش وسواس داشته باشید. تنها هفته ای یک بار برای تمیز ماندن فرش کفایت می کند.

4. نگهداری از فرش در معرض هوا و نور آفتاب

سعی کنید فضای خانه خود را معتدل نگه دارید. یعنی در طول روز پنجره ها را باز کرده تا هوا به گردش در آید. اگر از گردش و تازه شدن هوا جلوگیری کنید، در آن صورت فرش دارای نم و رطوبت شده که این موضوع می تواند به پوسیده شدن فرش منجر گردد. همچنین می توانید پرده ها را در طول روز کنار زده تا نور طبیعی به سطح فرش ها تابانده شود. شاید با خود بگویید که مگر تابش مستقیم نور خورشید موجب فرسودگی و از بین رفتن درخشندگی فرش نمی شد؟ باید بگوییم که بله کاملا همینطور است اما اگر در انجام این کار زیاده روی نشود، مشکلی پیش نخواهد آمد.

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد شستشوی فرش

5. بید زدگی فرش را دست کم نگیرید!حتما تا به حال برایتان پیش آمده که فرشی را بنا به هر دلیلی بسته بندی کرده و آن را در گوشه ای از انباری نمور خانه تان برای مدت طولانی نگه می دارید که طبیعتا در چنین شرایطی شاهد بید زدن فرشتان خواهید بود. کار بیدها هم که به طور کلی از بین بردن الیاف فرش است. یعنی در صورت وقوع چنین اتفاقی چندین سال بعد دیگر قادر به استفاده از فرش قدیمی خود نخواهید بود.برای جلوگیری از این حادثه و نگهداری از فرش باید راه ورود بر بید زدگی را با استفاده از نفتالین ببندید. برای این کار کافی است که قبل از لوله کردن و پیچیدن فرش از نفتالین استفاده کنید. پس از آن می توانید جهت بسته بندی کردن آن اقدام نمایید. در صورتی که بسته بندی به درستی انجام گرفته باشد به طوری که اثرات نفتالین از آن خارج نشود، آنوقت خیالتان می تواند راحت باشد که فرشتان به مرور زمان آسیبی نخواهد دید.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید