آشنایی با مطرح ترین طرح های فرش ماشینی

آشنایی با مطرح ترین طرح های فرش ماشینی
فرش ها از گذشته های بسیار دور با شکل و شمایلی متفاوت مورد استفاده افراد قرار می گرفتند. تفاوتی که میان فرش های گذشته و امروزی وجود دارد، این است که فرش های قدیمی تنها به شکل دستباف بوده و برای بافت آنها از نقشه خاصی کمک نمی گرفتند؛ بلکه بافندگان فرش برای این منظور بیشتر به حافظه و تجربیات خود نسبت به آنچه که تا آن زمان از طرح و نقش فرش ها دیده بودند، اکتفا می کردند. اما امروزه شیوه های فرش بافی بسیار ساده تر و متنوع تر از گذشته شده است چرا که به لطف دستگاه های ماشینی فرآیند تولید فرش هم آسان تر شده و هم زمان کمتری را به خود اختصاص می دهد و همچنین به دلیل وجود نقشه های متعدد تنوع طرح های فرش ماشینی نیز گسترده تر از قبل شده است. به همین خاطر همه افراد صرف نظر از سلیقه ای که دارند، به راحتی می توانند طرح مورد علاقه شان را در میان انواع گوناگون فرش های ماشینی یافته و بهترین آنها را برای منزل خود خریداری کنند.

طرح افشان، پرفروش‌ترین نمونه طرح های فرش ماشینی

طرح

اگر درصدد خرید فرش هستید، بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا با آگاهی بیشتری به انتخاب فرش بپردازید. طرح افشان از جمله طرح هایی است که توانسته طرفداران خودش را پس از گذشت سالها حفظ کند و به این ترتیب با اطمینان می توان گفت که به این زودی ها قصد از مد افتادن ندارد، چرا که در هر نسلی می تواند جایگاه خودش را پیدا کند. از ویژگی های بارز طرح افشان حذف ترنج در قسمت میانی آن است؛ در نتیجه اینگونه به نظر می رسد که فرش طرح افشان را می توان در هر دو سبک کلاسیک و مدرن استفاده کرد. این طرح دارای گل هایی با اندازه های مختلف بوده که تمامی آنها به همراه شاخ و برگ هایشان به صورت پراکنده اما توام با نظمی خاص در فاصله های معینی از یکدیگر قرار گرفته اند. فرش های طرح افشان به صورت 700، 1000 و 1200 شانه بافته شده و در اختیار مردم قرار می گیرند. افشان شاه عباسی، شاخه پیچ اسلیمی و... از جمله معروف ترین نمونه طرح های فرش ماشینی کلاسیک هستند.طرح اسلیمی نماد جاودانگیطرح اسلیمی دربرگیرنده ساقه های درخت انگور است که به سبب پیچ در پیچ بودن آنها نمی توان آغاز و انتهایی برایشان در نظر گرفت و به همین خاطر این طرح را نمادی از جاودانگی ابدی می دانند. بد نیست بدانید که دوران به اوج رسیدن این طرح علیرغم قدمتی که دارد، به دوره اسلام مربوط می شود. از جمله طرح های اسلیمی می توان به ماری، خرطومی، پیچک، ساده و... اشاره کرد که معروف ترین آنها دهان اژدری می باشد. در طرح دهان اژدری قسمت انتهایی ساقه به گونه ای متقارن از یکدیگر انشعاب یافته که ظاهری شبیه به دهان اژدها را به وجود آورده و جوانه هایی به صورت پراکنده نیز بر روی آنها دیده می شود.طرح خشتی طرحی متفاوتدر میان طرح های فرش ماشینی طرح خشتی کمی متفاوت می باشد؛ چرا که در این طرح به یک شکل یا محتوای واحد پرداخته نشده و تصاویر گوناگونی در آن به چشم می خورد. به طور کلی در طرح خشتی زمینه فرش به وسیله اشکال هندسی مختلفی تقسیم بندی شده و در هر یک از آنها موضوعی به تصویر کشیده می شود. به بیان واضح تر اگر از بالا تا پایین فرشی با خانه هایی مربعی شکل پوشیده شده باشد، در هر یک از آنها تصویری مجزا وجود دارد. مثلا در یک مربع تصویر گل و گلدان و در مربعی دیگر پرنده ای کوچک و موارد مشابه بافته شده و به این ترتیب در یک فرش تصاویر متنوعی را شبیه به قاب عکس هایی در کنار یکدیگر چیده شده مشاهده می کنید؛ از این رو این نوع طرح را قاب قابی نیز می نامند. از جمله طرح های خشتی می توان به بختیاری، اسلیمی، تصویری و... اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: گلیم، فرشی اصیل و زیبا در خانه های ایرانی

بته جقه طرحی سنتی گفته شده که طرح بته جقه در اصل درخت سروی است که کمی حالت خمیده دارد. از گذشته تا به امروز بته جقه نه تنها در طرح فرش بلکه در سایر هنرهای ایرانی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است. بته جقه ها در فرش های گوناگون دارای اندازه های متفاوتی هستند؛ به گونه ای که در یک فرش ممکن است بخش زیادی از زمینه با یک بته جقه بزرگ پوشانده شود و در فرشی دیگر تنها در قسمت های حاشیه از این طرح استفاده گردد. لچک ترنج، ترمه، شاخ گوزن، خرقه ای و... نمونه هایی از طرح سنتی و اصیل بته جقه هستند.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید