آیا خرید هواپز و بخارپز لازم است؟

آیا خرید هواپز و بخارپز لازم است؟
هواپز از لوازم مدرن آشپزی است که در هنگام پخت غذا با آن از روغن و آب استفاده نمی شود، بلکه غذاها با حرارت تولید شده از‌ هالوژن و المنت‌ها می پزد. با وجود کاربردی بودن این دستگاه خصوصا عدم استفاده از روغن؛ تنها موضوع، کارایی دستگاه است که آیا هواپز برای آشپزی کردن در میان لوازم آشپزخانه لازم است یا نه؟ اما برخلاف هواپز‌ها؛ بخارپز‌ها بر پایه بخار آب کار می کنند و محفظه ای برای آب وجود دارد که با ایجاد حرارت و تبخیر آن باعث پخت غذا می شوند.

هواپز چگونه کار می کند؟

هواپز

  1. هواپزها وسایلی هستند که در هنگام پخت غذا به کمک آن‌ها نیاز به آب و روغن وجود ندارد و از طرفی گرمای‌ هالوژن‌ها کمک می کند تا غذای شما آب طبیعی خود را از دست ندهد که همین موضوع باعث می شود غذا از کیفیت بیشتری برخوردار باشد و طعم واقعی و اصیل غذا حفظ شود.
  2. در شیوه پخت غذاها به کمک هواپز از سه روش گرمای ‌هالوژن،‌ جریان گردش هوای گرم و اشعه مادون قرمز استفاده می شود که البته ضرری برای بدن انسان ندارد.
  3. درون هواپز معمولا دو سینی قرار دارد که اجازه می دهد به طور جداگانه مواد غذایی را در طبقات قرار دهیم.

مزایای استفاده از هواپز

  1. از مهم‌‌ترین مزایای هواپز می توان به پخت سالم غذا اشاره کرد چون در طبخ آن از هیچ روغنی استفاده نمی شود به همین دلیل غذاها از کالری کمتری برخوردارند و برای افرادی که در رژیم هستند بسیار مناسب اند اما می توان گفت اگر به هر دلیلی نمی خواهید از ‌هوا‌پز استفاده کنید لازم است بدانید که با فرهای معمولی نیز می توانید تا حدود زیادی از کارهای هواپز را انجام دهید.
  2. یکی دیگر از مزیت‌های هواپز‌ها، سیستم خودکار برای پخت غذا است که بعد از زمان معین دستگاه به طور اتوماتیک خاموش می شود و از طرفی چون جریان هوای داغ به طور یکنواخت در محیط وجود دارد غذا به طور یکنواخت پخته می شود و دچار سوختگی موضعی نمی گردد که همین موضوع در سلامتی نقش بسیار مهمی دارد.
‌بخارپز چگونه کار می کند؟
  • ‌بخارپز‌ها نسبت به هواپزها محبوبیت بیشتری دارند شاید به این دلیل که افراد معمولا فکر می کنند هواپزها اشعه‌های مضرر دارند، هرچند که این طوری نیست.
  • کار اصلی ‌بخارپز‌ها از طریق تبخیر آب داغ انجام می شود.
  • این دستگاه‌ها به صورت یک و یا چند طبقه با سینی‌های مشبک امکان حرکت بخار در سراسر دستگاه را فراهم می کنند و از این طریق غذا طبخ می شود.
مزایای استفاده از بخارپز

هواپز

بیشتر بخوانید: ۱۰ ایده برای دکوراسیون فضای ناهارخوری

  1. بخارپز‌ها مانند هواپزها نیاز به روغن ندارند که همین موضوع در سلامت غذا موثر است.
  2. غذایی که با بخارپز‌ پخته می شود آب دار‌‌تر خواهد بود و نه تنها مواد غذایی بافت آبی خود را از دست نمی دهند بلکه آب بیشتری به خود جذب می کنند اما این ویژگی در مورد هواپزها وجود ندارد و با این که باعث از بین رفتن آب غذا نمی شوند ولی رطوبت آن را بیشتر نمی کنند و حالتی ‌‌ترد دارند بنابراین به کمک هواپزها می توانید مواد غذایی مانند میوه خشک درست کنید.
  3. نمی توان خرید ‌بخارپز را ضروری دانست چرا که اکثر پلوپز‌های مدرن به سیستم ‌بخارپز مجهز هستند و همین طور قابلمه‌هایی طراحی شده که سینی مشبک پایه دار و  فلزی درون آن قرار دارد و شما می توانید زیر سینی را از آب پر کنید و روی آ‌ن مواد غذایی خود را قرار دهید.
نکاتی در مورد خرید هواپزها و بخارپزها
  1. یکی از دلایلی که نخریدن بخارپز‌ها و هواپز‌ها را می تواند توجیه کند فضای زیادی است که اشغال می کنند و همین طور کارایی که شاید با وسایل دیگر نیز قابل انجام باشد مانند بخارپز کردن غذا که با ساده‌‌ترین وسایل نیز انجام می شود اما از طرفی پخت سالم، ویژگی بازر این دستگاه‌های مدرن است.
  2. در خرید هواپزها باید به سراغ دستگاه‌هایی با قابلیت تایمر خودکار، تمیزی خودکار،‌ شیشه ضد بخار و ... بروید تا استفاده راحت‌‌تری داشته باشید.
  3. نکته دیگری که در این وسایل خصوصا هواپزها وجود دارد پخت آرام مواد غذایی است و در نتیجه باید زمان بیشتری برای پخت بگذارید.
در نهایت لازم است یادآوری کنیم اگر به اندازه کافی بودجه دارید و از نظر فضای آشپزخانه مشکلی ندارید بهتر است این وسایل را تهیه کنید چون در پخت آسان و سالم غذاها به شما کمک خواهند کرد اما نمی توان گفت از وسایل ضروری آشپزخانه هستند و اگر به هر دلیلی که نمی خواهید آن‌ها را تهیه کنید باید بدانید که با لوازم دیگری در آشپزخانه می توانید بخش زیادی از کارایی آن‌ها را داشته باشید.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید