انواع طرح‌های پر طرفدار در فرش ماشینی

انواع طرح‌های پر طرفدار در فرش ماشینی
با توجه به این موضوع که فرش ماشینی کلاسیک طرفدارن زیادی دارد و جزء پرکاربردترین نوع فرش ها است، تولیدکنندگان و طراحان فرش تلاش می کنند تا با ارائه طرح ها و نقشه های متفاوت سلیقه تمام مخاطبان را پوشش دهند. این فرش ها تنوع بالایی دارند و به طور کلی طرح فرش ایرانی کلاسیک را می توان به چند دسته تقسیم کرد که بررسی کلی آن ها خالی از لطف نیست.

1. طرح فرش ایرانی با نام شاه عباسی

طرح فرش ایرانی شاه عباسی براساس یک گل اصلی معروف به نام شاه عباسی بافته می شود. تمرکز اصلی این طرح ها را این گل تشکیل می دهد که در کنار آن از شاخه ها، برگ ها، نقوش ختایی، نقوش اسلیمی و ... برای حاشیه و متن فرش استفاده می شود. این طرح از فرش تنوع زیادی دارد و طرح هایی چون لچک ترنج شاه عباسی، شاه عباسی درختی، افشان شاه عباسی و ... از این نوع هستند.2. فرش هایی با طرح افشاناین طرح یکی از پر طرفدار ترین طرح های فرش ماشینی است. در نگاه اول مخاطب تصور می کند طراح به طور پیوسته و بدون برداشتن قلم طرح کلی را ایجاد کرده است. نقش ها در این طرح به هم مرتبط هستند و در عین پیوستگی به طور منظم در سراسر فرش پراکنده شده اند. این فرش با نمونه های متفاوتی مانند طرح های افشان گل اناری، افشان شاه عباسی، افشان جانوری، افشان شکسته و ... تولید می شود.3. فرش هایی با طرح آثار باستانی و بناهای اسلامیطرح این فرش ها برگرفته از کاشی کاری ها و نقش های بناهای تاریخی و اسلامیست. البته به مرور زمان طراحان در این طرح ها تنوع و تغییراتی ایجاد کرده اند اما همچنان چهارچوب اصلی طرح ها حفظ شده است. طرح های مانند طرح محرابی کوفی، مسجد کبود، مسجد شاه اصفهان، ایوان مدائن، طاق بستان، تخت جمشید و ... از این نمونه هستند.4. فرش هایی با طرح های اسلیمیطرح

[maxbutton id=1 ]

طرح فرش ایرانی با نقش های اسلیمی شامل نقش و نگار، خط ها، منحنی ها، قوس ها و نقش های دورانی است که به طور منظم تکرار می شوند. از این طرح ها در آثار باستانی و تزئینات بناهای تاریخی، صفحات کتاب ها، نقاشی ها و طرح فرش ها استفاده می شود. این طرح ها در غالب فرش تنوع زیادی دارند. نمونه ای از این طرح ها عبارتند از نقوش اسلیمی ساده، اسلیمی ترنجدار، ‌اسلیمی تو پر، اسلیمی تو خالی، اسلیمی ماری و انواع دیگر.

5. طرح فرش ایرانی به شکل بته جقه

طرح بته جقه الهام گرفته از درخت سرو است که از گذشته تاکنون در تاریخ هنر ایرانی مورد توجه بوده است. این طرح فرش ایرانی به عنوان نمادی از هنر سنتی و به صورت سر کج در فرش ایرانی استفاده می شوند. بته جقه ها با اندازه ها و اشکال مختلف در نقش فرش ها دیده می شوند. طرح های بته قلمکار اصفهان، بته شاخ گوزن، بته لچک ترنج، بته خرقه ای، بته ترمه از نمونه های معروف آن هستند.6. فرش هایی با طرح خشتیطرح این فرش ها از مربع های کوچکی تشکیل شده است که هرکدام طرح و نقشی مجزا دارند. این قاب ها به طور منظم کنار هم قرار گرفته اند و نمایی زیبا ایجاد کرده اند. در هر یک از قاب ها طرح هایی مانند اسلیمی، پرندگان، درخت ها و گل ها، بته و ... استفاده می شود.7. فرش هایی با طرح هندسی در این دسته از فرش ها بیشتر از اشکال هندسی منظم با خطوط صاف و زاویه دار استفاده می شود. برخی از نمونه طرح های مهم آن، طرح های هندسی کف ساده، طرح های ترنج شکسته، هندسی خطائی و هندسی قابی هستند.

بیشتر بخوانید: به دنبال چه مدل فرشی هستید؟

8. فرش هایی با طرح سنتی، عشایر و ایلات یکی از طرح های پرطرفدار فرش، نمونه نقش و طرح های سنتی اصیل ایرانیست. این طرح ها که تلفیقی از فرهنگ و هنر است اصالتی چندین ساله دارد. فرش های عشایر معمولا به صورت ذهنی بافته می شدند و از نقشه خاصی پیروی نمی کردند. در بین این طرح ها، نقوش ترکمن، بخارا، قشقایی از طرح های معروف آن هستند.9. فرش هایی با طرح های واگیره ایاین طرح ها از تکرار منظم یک شکل پدید آمده اند. در واقع طرحی کوچک به صورت عرضی و طولی در متن فرش تکرار می شود. این طرح ها کوچک با خطوط ظریفی به هم متصل می شوند که به آن گیره می گویند. به این طرح فرش بند بندی نیز می گویند. بندی کتیبه ای، بندی بختیاری، بندی خوشه انگوری، بندی ترنج دار از نمونه های آن هستند.10. فرش هایی با طرح شکارگاهفرش های این طرح از نمایش شکارگاه ها اقتباس شده است. معمولا تصویر جانوران،‌ تیر و کمان و شکارچی سوار بر اسب در نقش اصلی این فرش ها دیده می شود. این طرح نیز نمونه های دیگری مانند شکارگاه درختی، شکارگاه قابی، شکارگاه ترنج، شکارگاه سراسری و ... دارد.البته تنوع طرح در فرش های ماشینی بسیار به چشم می خورد و طراحان با خلاقیت و ترکیب طرح های مختلف،‌ طرح های جدیدی ایجاد می کنند و بر تنوع آن می افزایند. شما عزیزان می توانید طرح های جدید و متنوع که شامل نمونه های ذکر شده نیز می باشد را در سایت فروشگاه اینترنتی فرش مرداس مشاهده کرده و خرید خود را به راحتی انجام دهید.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید