خانه تکانی و نکاتی برای تمیز کردن فرش

خانه تکانی و نکاتی برای تمیز کردن فرش
نوروز در راه است و باید آماده رسیدن بهار شویم. یکی از رسم‌های این عید بزرگ خانه تکانیست که در این رسم دیرینه افراد خانه‌هایشان را به طور کامل و اساسی تمیز می کنند. این رسم معمولا از چند هفته قبل از نوروز آغاز می شود و برای چند روز مانده به عید باید تمام کارها انجام شده باشد تا برای سال تحویل همه چیز آماده و مرتب باشد. خانه تکانی معمولا زمان زیادی می برد و هر یکی دو روز را باید به تمیز کردن بخشی از خانه اختصاص داد. فرش‌ها هم یکی از اجزای اصلی دکوراسیون هستند که معمولا در خانه بیشتر از وسایل دیگر کثیف می شوند چون وسعت و پهنای زیادی دارند و مدام روی آن‌ها قدم گذاشته می شود. در این میان بعضی از لکه‌ها و کثیفی ها باید سریع تمیز شوند. برای تمیز کردن فرش ها روش‌های متفاوتی را می توان به کار برد در غیر صورت اگر به آنها اهمیتی داده نشود ممکن است اثر آن تا مدت‌ها روی فرش ماشینی یا فرش دستباف شما باقی بماند.

نکاتی اساسی برای از بین بردن لکه و تمیز کردن فرش ها

  • ابتدا باید این موضوع را در نظر داشته باشید که وقتی مایعی روی فرش می ریزد علاوه بر تمیز کردن سطح فرش، باید پشت آن را نیز بررسی کنید و اگر مایع به آن نفوذ کرده است پشت فرش را تمیز کرده و خشک کنید وگرنه فرش شما دچار کپک زدگی و پوسیدگی می شود.
  • همین طور سعی کنید هنگامی که مایعاتی روی فرش می ریزد بلافاصله تا هنوز به داخل فرش نفوذ نکرده با قاشق آن‌ها را پاک کنید و سریعا برای تمیز کردن آن اقدام کنید.
  • باید به این نکته توجه کنید مواد شوینده و پاک کننده را هرگز به طور مستقیم روی فرش نریزید و برای این کار از پارچه نخی نمدار که رطوبت را به خود جذب می کند، استفاده کنید.
  • از جنس و کیفیت پارچه مطمئن شوید تا رنگ پارچه، در معرض مواد شوینده به فرش انتقال پیدا نکند.
لکه چای، قهوه، نوشابه و شربت‌ها

تمیز

[maxbutton id=3 ]

  1. برای تمیز کردن فرش ها لکه نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه باید با استفاده از یک پارچه نمدار و محلول آب و صابون لکه را تمیز کنید.
  2. در صورتی که رد آن همچنان باقی مانده بود باید از محلول سرکه و آب کمک بگیرید و چند بار محل لکه را به کمک آن پاک کنید.
  3. این کار در مورد نوشابه و شربت‌ها نیز موثر است با این تفاوت که آن‌ها حاوی مقدار زیادی قند هستند به همین دلیل لازم است هر چند لحظه یک بار کمی آب روی آن اسپری کنید تا حالت چسبناکی آن از بین برود.
  4. همین طور برای تمیز کردن لکه شربت‌هایی مانند آلبالو که رنگ آن‌ها دیر‌‌تر از بین می رود باید مواظب باشید باعث پخش شدن لکه نشوید.

لکه چربی و تمیز کردن فرش ها

بهترین کار برای تمیز کردن فرش ها از لکه‌های چربی، استفاده از محلول آب و سرکه است فقط ابتدا باید اضافات آن را به کمک قاشق بردارید و سپس با دستمال آغشته به محلول آن را تمیز کنید. این کار را چند بار انجام دهید تا اثر چربی به خوبی از بین برود. لکه‌های شکلات نیز به همین صورت باید تمیز شوند ولی ابتدا باید شکلات اضافه از روی فرش برداشته شود.لکه شمع و آدامسبه کمک یخ می توانید لکه‌های شمع و آدامس را از بین ببرید. ابتدا کیسه ای کوچک بردارید، درون آن یخ بریزید و روی لکه قرار دهید تا لکه حالت سفت و جامد پیدا کند. سپس به کمک چاقو آن را از روی فرش بردارید. در این روش، این لکه‌ها بدون اینکه از خود اثری بر جا بگذارند به راحتی پاک می شوند.لکه قیر

تمیز

بیشتر بخوانید: ۷ ایده برای انتخاب بهترین رنگ و مدل فرش

پاک کردن قیر کمی متفاوت است. اول از همه باید قیر را به آرامی از روی فرش بردارید و سپس با استفاده از یک کاغذ روغنی روی لکه را اتو بکشید. اتو نباید بیش از حد داغ باشد اما باید به اندازه ای حرارت داشته باشد که قیر را نرم کند و اثر لکه از روی فرش به کاغذ منتقل شود. برای تمیزی کامل، این کار را چند بار انجام دهید و در نهایت اگر ردی از لکه به جای ماند به کمک آب الکل آن را از بین ببرید.لکه خونلکه خون به کمک کمی محلول آب و صابون به راحتی پاک می شود، اگر لکه قدیمی است باید برای پاک کردن خون از آب سرد استفاده کنید.لکه انواع جوهرجوهر خودنویس را باید به کمک ماست پاک کنید. ابتدا ماست را روی فرش بریزید و بعد از چند ثانیه به کمک قاشق آن را بردارید و جای آن را با کمی آب و صابون تمیز کنید. در مورد جوهر خودکار بهتر است اسفنجی را به شیر آغشته کنید، روی لکه بکشید ولی مواظب باشید تا باعث پخش شدن بیشتر آن نشوید. ولی جوهر ماژیک کمی متفاوت‌‌تر است و باید به وسیله محلول آب و الکل تمیز شود.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید