سه عنصر کلیدی در دکوراسیون را بشناسید

سه عنصر کلیدی در دکوراسیون را بشناسید
برخی از افراد بر این باورند که برای طراحی دکوراسیون داخلی، نیازی به هیچ پیش زمینه ای نیست و همین که از سلیقه خوبی برخوردار باشند، در این راه موفق خواهند شد در صورتی که واقعیت این گونه نیست. برای اینکه بتوانید در طراحی دکوراسیون داخلی عملکرد درست و کارآمدی داشته باشید، باید اصول و قواعدی را بشناسید که توجه و پیروی از آنها به شما کمک خواهد کرد تا به درستی در مسیر طراحی دکوراسیون داخلی گام بردارید. ما در ادامه این مطلب سه عنصر کلیدی و نکات طراحی دکوراسیون را شرح خواهیم داد.

1. نور، مهمترین نکات طراحی دکوراسیون

تمامی طراحان مطرح دکوراسیون داخلی به نور و نورپردازی نگاه ویژه ای دارند زیرا آنها به خوبی می دانند که نورپردازی درست، نتایج تلاش‌های آنها را به خوبی به مخاطب نشان می دهد. حقیقت این است که نور، تمامی اجزای موجود در محیط را به خوبی جلوه می دهد تا زمانی که نورپردازی درست نباشد، هیچ یک از المان‌ها و فاکتورهای موجود در فضا دیده نمی شوند. نورپردازی درست، تعیین کننده حالت روحی محیط خواهد بود.به طور کلی می توان نورهای موجود در دکوراسیون داخلی را به دو دسته طبیعی و مصنوعی دسته بندی کرد. نور طبیعی همان نور خورشید است که طراوت و تازگی خاصی به محیط می بخشد. برای اینکه این نور را به محیط تزریق کنید، باید از درها و پنجره‌های مناسب استفاده کنید.

نکات

برای طراحی درست و دقیق دکوراسیون داخلی، علاوه بر نور طبیعی به نور مصنوعی هم نیاز خواهیم داشت. این نور به سه دسته: روشنایی ضروری، تاکیدی و فعالیت خاص تقسیم بندی می شود. روشنایی ضروری همان لامپ‌هایی هستند که در اتاق‌ها به منظور روشن سازی محیط استفاده می شوند. روشنایی‌هایی تاکیدی به منظور بهتر جلوه کردن عناصر و المان‌های برجسته از قبیل، مجسمه‌ها، تابلوها و... استفاده می شوند. نورپردازی خاص هم برای برقراری توازن و زیبایی بیشتر در محیط استفاده می شود و فضای عمومی بهتری را در محیط ایجاد می کنند.

2. رنگ؛ دومین مورد از نکات طراحی دکوراسیون

رنگ‌ها تعیین کننده تفاوت‌ها و ایجاد محیط‌ های مختلف هستند. حتما تا کنون به محیط‌هایی وارد شده اید که پس از حضور در آن و توجه به محیط پیرامونتان، احساس آرامش، هیجان و... پیدا کرده اید. این حس نشآت گرفته از رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون داخلی فضا بوده است. در واقع رنگ‌ها به خوبی بر روح و روان افراد اثر می گذارند و آنها را تحت کنترل خود در می آورند. سال‌هاست که طراحان ماهر دکوراسیون داخلی با توجه به این اصل مهم دست به طراحی می زنند.مجموعه‌ها و کمپانی‌های زیادی با توجه به تاثیرگذاری رنگ‌ها بر افراد، دست به طراحی دکوراسیون فضای کاری کارمندان خود می زنند تا با این کار بازدهی و بهره وری را افزایش دهند.هر یک از رنگ‌ها ماهیت متفاوتی دارد. به عنوان مثال رنگ قرمز برای ایجاد هیجان، برانگیختگی و یا افزایش اشتها بسیار مناسب است و می تواند در فضاهای متناسب مورد استفاده قرار گیرد. رنگ‌هایی مثل آبی و سبز در نقطه مقابل رنگ قرمز قرار دارند و حس آرامش را به مخاطب القا می کنند. به همین دلیل عموما از این رنگ برای اتاق خواب و نشیمن استفاده می شود. در صورتی که بخواهید فضایی معمول ایجاد کنید که اثرگذاری خاصی بر مخاطب نداشته باشد، باید به سراغ رنگ‌های خنثی بروید.

نکات

3. بافت یا تکسچرتکسچر یا همان بافت یکی دیگر از نکات طراحی دکوراسیون است که در عناصر و اجزای موجود در منزل وجود دارد. در واقع هر آن چیزی که در خانه وجود دارد و برای تهیه آن از پارچه استفاده شده باشد، اعم از: پرده، مبلمان، کاغذ دیواری و... بافت خاص خودش را دارد. به طور کلی برای هر فضایی از یک بافت قالب استفاده می شود اما برای اینکه کشش و جاذبه بیشتری در فضا به وجود آید، از بافت‌های متضاد هم استفاده می شود. استفاده از بافت‌های متضاد در طراحی دکوراسیون داخلی کمک می کند تا حس یکنواختی از محیط کاسته شود. به عنوان مثال شما می توانید برای دیواری که با کاغذی صاف  پوشانده شده است، از دیوارآویزهایی زبر استفاده کنید. این تضاد به وجود آمده و ترکیب دو بافت مختلف کمک می کند تا نمای دیوار اتاق بیشتر از قبل شود.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید