شستشوی فرش و خشک کردن صحیح آن

شستشوی فرش و خشک کردن صحیح آن

شستشوی فرش به صورت اصولی

فرش و مبل شما که هر روز روی اونا نشست و برخاست میشه به مرور زمان کثیف و آلوده شده و نیاز دارن که با مواد شوینده و روش های اصولی شسته بشه. اگه قراره این کار رو خودتون به صورت دستی انجام بدین و به قالیشویی و دستگاه های شوینده کارخانه‌ای نسپارین این نکات رو در نظر بگیرین تا به فرش شما آسیبی نرسه. در ادامه این مقاله شما رو با چند مورد اصولی برای شستشوی فرش به صورت صحیح آشنا می کنیم:

  1. قبل از آغاز به شستشوی فرش ، حتما خاک فرش رو با جاروبرقی یا روش های سنتی بگیرین تا کار شستشوی شما اصولی‌ تر و تمیزتر انجام بشه.
  2. فرش رو در یه جایی از زمین که سفت باشه و اگه امکانش بود کمی شیب داشته باشه پهن کنین. اگه کف زمین مورد نظر شما موزاییک یا سیمان باشه که خیلی بهتره.
  3. به هیچ عنوان از آب داغ برای شستشوی فرش دستباف و فرش ماشینی استفاده نکنین چرا که در بافت فرش ماشینی از مواد پلاستیکی به کار رفته که آب داغ، اونا رو سست میکنه و باعث میشه نرم بودن و لطافت فرش از بین بره.
  4. فرش دستباف هم اگر به اون آب داغ برسه به علت طبیعی بودن الیاف، رنگ پس میده که این رنگ ها در قسمتای روشن فرش میشینن و ثابت میشن که غیر از هزینه‌ای که برای خرید فرش پرداخت کردین، حالا باید هزینه رنگ برداری هم بپردازین.
  5. به هیچ عنوان موقع شستشوی فرش دستباف رو با این فرض که بهتر تمیز میشه خیس نکنین، این کار باعث رنگی شدن قسمتای روشن میشه.

جلوگیری از رنگ پس دادن فرش در موقع شستشو شستشوی فرش

[maxbutton id="1" ]

  1. فرشایی که رنگ پس میده رو بعد از اتمام شستشو لوله نکنین و داخلش رو آب نگیرین. اگر فرش شما رنگ پس نمیده بازم موقع پهن کردن، روی اون رو آب نگیرین چون موجب زرد شدن ریشه‌ها میشه. توصیه دیگه برای فرشایی که رنگ پس میدن اینه که بعد از پایان شستشو و آب‌گیری توسط پارو؛ با یه دستمال از جنس نخ یا حوله، آب اضافی روی اون رو بگیرین و بذارین یکی دو ساعت روی زمین پهن باشه. این کار برای از دست دادن رطوبت و نم فرش و جلوگیری از رنگ پس دادن و قاطی شدن رنگ با قسمتای دیگه لازمه.
  2. برای شستشوی فرش از مواد قلیایی استفاده نکنین. ترکیب پودر دستی در آب، ترکیب مایع ظرفشویی با پودر صابون و همچنین شامپو فرش برای شستن فرش های شما به خصوص از بین بردن چربی مناسب هستن.
  3. فرش رو موقع پهن کردن، زمانی که نیمه مرطوب شد به پشت در معرض هوا قرار بدین.

خشک کردن فرش شستشوی فرش

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پاک کننده ها و شوینده های فرش

اما همان طور که شستشوی فرش توسط خودتون اصول داره، خشک کردن اون هم روشی دارد که برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به فرش ، لازم هست که رعایت کنین.

  1. بهترین کار برای پهن کردن فرش و خشک کردن اون اینه که فرش رو روی چهارپایه یا داربست بندازین که هوا، کاملا در اطراف اون جریان پیدا کنه.
  2. فرش رو در نور ملایم آفتاب قرار بدین. انداختن اون در آفتاب سوزان و نور مستقیم، حسابی آسیب‌رسان و مضر هست.
  3. حرارت و گرمای بخاری، شوفاژ و شومینه برای خشک کردن فرش اصلا مناسب نیست چون به الیاف آسیب میزنه.
  4. بعد از اینکه فرش به طور کامل خشک شد، با جاروی دستی یا همون جارو چوبی به سمت خواب فرش جارو کنین تا بافت و طرح‌ها به جای خودشون برگردن.
  5. اگر هم فقط یه قسمت از فرشتون نم داشت، با پارچه یا حوله آب رو جذب کنین و بعد توی نور ملایم آفتاب بذارین یا اینکه با سشوار از قسمت پشتی و همینطور روی فرش حرارت بدین تا خشک بشه.
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید