فرش‌های گیاهی به جای فرش چرم و پوست

فرش‌های گیاهی به جای فرش چرم و پوست
چیزی که فرش را از سایر لوازم خانگی متمایز می کند، نقش تزئینی آن علاوه بر کارایی فرش است. فرش‌ها می توانند در حالی که زیبایی خانه شما را تکمیل می کنند عایق مناسبی برای سرما و آلودگی صوتی باشند، همین طور از نظر ایمنی شدت ضربه و افتادگی را نسبت به کفپوش‌های سنگی و سرامیکی کمتر کنند، همه این موضوعات باعث می شود تا به آن‌ها تنها به عنوان عنصری زینتی نگاه نکرد. ایده‌آل‌ترین انتخاب برای فرش مناسب می تواند فرشی باشد که هم کارایی و کیفیت لازم را داشته و هم از نظر زیبایی بتواند به عنوان عنصری مستقل بدرخشد. فرش چرم و پوست یکی از انواع فرش‌های محبوب بین عموم مردم است که با خود زیبایی طبیعی و شیک بودن به همراه دارد اما این موضوع دوست داران محیط زیست را نگران کرده است. به طور کلی استفاده از پوست حیوانات و کشتار آن‌ها برای مصارف تزئینی می تواند آسیب جدی به محیط زیست وارد کند. سازمان‌های جهانی همواره در مورد این موضوع هشدار داده اند و صنایع مختلف سعی می کنند تا آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنند. در این راستا صنعت فرشبافی نیز دست به ایده‌هایی نوین زده تا جایگزین مناسبی برای چرم طبیعی پیدا کند و آن هم تولید و بافت فرش گیاهی است.

فرش گیاهی ، کفپوشی با برگ‌های درخت نخل

فرش

[maxbutton id=2 ]

شاید به نظر عجیب برسد اما یک طراح هلندی دست به ابتکاری بی نظیر زده است، او سعی کرده فرش‌هایی از جنس برگ نخل تهیه کند. هدف وی از این ایده ایجاد یک جایگزین پایدار و گیاهی به جای استفاده از کفپوش‌های چرمی بوده تا به حفظ محیط زیست کمک کرده باشد. اما این فرش‌ها تا چه حد می توانند قابل استفاده باشند و مانند یک فرش واقعی کاربرد داشته باشند. شاید استفاده از کفپوش‌هایی این چنین به عنوان فرش خیلی رایج نباشد اما به نظر می رسد صنعت فرش با تغییراتی رو به رو است که مدام ایده‌هایی جدید برای تولید کفپوش‌هایی بهتر دارد. برای تهیه این کفپوش ابتدا بافتی به عنوان پایه در نظر گرفته می شود و الیاف به صورت رشته نواری به کمک دست به پایه متصل می شوند. برگ‌های نخل، بافتی خشک و شکننده دارند اما این طراح ابتدا به کمک آب و گلیسیرین و برخی مواد دیگر آن‌ها را نرم و انعطاف پذیر می کند و سپس در کنار هم قرار می دهد. این طراح از هشت سال پیش ایده خود را دنبال کرده و امروز به شکل نسبتا مناسب کفپوش‌هایی از جنس تهیه کرده است. کارشناسان همچنان روی این ایده کار می کنند و از جهات مختلفی آن را مورد بررسی قرار داده اند تا در نهایت به توان فرش‌هایی با برگ درخت نخل را با نام فرش گیاهی جایگزین فرش‌های چرم و پوست کنند. در حال حاضر این فرش‌ها در کارخانه ای در جمهوری دومینیکن در حال تهیه هستند و از نظر کیفی، مرغوبیت لازم را دارند.برگ نخل جایگزینی جدید برای پوست حیوانات

فرش

بیشتر بخوانید: چرا فرش کلاسیک ۱۰۰۰ شانه طرفداران زیادی دارد؟

این طراح امیدوار است برگ نخل علاوه بر استفاده در فرش گیاهی ، بتواند در صنایع دیگر جایگزینی برای چرم طبیعی باشد. صنایع مانند اتومبیل سازی نیز می توانند از ان برای روکش صندلی استفاده کنند اما پیشرفت درست این ایده می تواند برگ درخت نخل را در بعضی از صنایع مانند ساخت مبلمان و صندلی به جایگزینی مناسب برای پلاستیک نیز تبدیل کند. بافت منسجم و محکم برگ نخل این امکان را فراهم می کند تا برای تهیه کیف و کفش نیز بتوان از آن استفاده کرد. امروزه تشویق مردم برای گیاه خواری و استفاده از مواد گیاهی برای جلوگیری از آسیب جدی به کره زمین امری ضروری محسوب می شود و در واقع هر چقدر که بتوانیم مواد طبیعی گیاهی را در صنایع اصلی به کار بریم به همان نسبت نیز از نابودی کره زمین جلوگیری کرده ایم.  
برای ثبت دیدگاه خود لطفا وارد سایت شوید یا ثبت نام کنید